Slik håndterer du flyskrekken

Slik håndterer du flyskrekken

Å reise med flyskrekk kan være både utfordrende og traumatisk. Flyselskapet KLM gir deg tips som kan gjøre flyturen mer behagelig.

• Møt opp forberedt. Print ut flybilletter, ombordstigningskort, hotellinformasjon osv. Dette vil gi deg en følelse av kontroll.
  • Identifiser din redsel. Mennesker kan være redde for forskjellige deler av flyreisen. Noen sliter med klaustrofobi, mens andre kan bli urolig av de mange lydene på flyet. Å fastslå hva det er som gjør deg redd kan være ett steg nærmere å overkomme redselen.
  • Ikke drikk kaffe. Hold deg unna koffein i form av kaffe, te eller brus. Med et forhøyet angstnivå i kroppen trenger kroppen heller ting som beroliger deg.
  • Slapp av og pust med magen. Dette er nok det vanskeligste å gjøre, men prøv å hold musklene dine avslappet. Slik kan du lure hjernen til å tro at det ikke er grunn til bekymring.
  • Snakk med folk. Distraher deg selv ved å snakke med reisefølget ditt, den ukjente sidemannen eller flyvertinnen. Dette forhindrer at du selv gir brennstoff til angsten ved å sitte fast i irrasjonelle tankebaner.
  • Vær åpen om flyskrekken. Flypersonalet er her for deg og er vant til å gjøre reisen mer behagelig for passasjerer med flyskrekk.
  • Husk at turbulens ikke er farlig. Turbulens er ubehagelig for alle, selv de uten flyskrekk, men det er ikke farlig. Minn deg selv på at ingen fly noen gang har styrtet på grunn av turbulens.
  • Prøv å nyte flyturen. Det høres kanskje vanskelig ut, men les en god bok, prøv å sove litt, se på film eller les deg opp i guideboken for destinasjonen din. Alt som kan distrahere deg fra angstfylte tanker er bra.

– En av egenskapene vi setter høyest når vi rekrutterer kabinpersonell til KLM er evnen til å se andre menneskers behov og uro. Vi har regelmessige øvelser på hvordan vi kan hjelpe passasjerer som har flyskrekk, er urolige eller opprørte med å slappe av, sier Frank van der Laan, Director, Recruitment, Training & Development Inflight Services hos KLM.

– Å grue seg til ferien på grunn av flyturen er ikke noe hyggelig. Vi håper at disse rådene vil gjøre den totale ferieopplevelsen for de som er redde for å fly litt bedre. Vi har som regel alltid passasjerer med flyskrekk i større eller mindre grad om bord. Kabinpersonalet er vant til å håndtere dette så det er bare å ta kontakt under flyturen, forteller Carina Bergqvist, pressetalskvinne i KLM.