Gå videre til innhold
Bluey heter det blå flyet som er barnemaskotten til KLM. Navnet er stemt frem av barn mellom 6 og 11 år.

Blogginnlegg -

Ti tips for en barnevennlig flytur

Vær forberedt og uthvilt før flyturen med barn. Her har du ti gode tips for å gjøre flyturen så smertefri som mulig.

Det nærmer seg høysesong for feriereiser med familien med både påske og sommerferie rett rundt hjørnet. Å fly med barn kan være utfordrende. Derfor har flyselskapet KLM laget en liste med tips som kan gjøre flyturen mer behagelig for både familiemedlemmer og andre passasjerer.

1. Pass på passets gyldighet! Alle barn må ha pass, inkludert babyer. Om du reiser utenfor Schengen-området, merk at pass ofte må være gyldige i seks måneder etter returdato. Norske barnepass har kortere gyldighet enn voksenpass (0-5 år: to år, 5-10 år: tre år).
  2. Vær uthvilt før flyturen. Ikke forvent å få sove under flyturen.
  3. Velg sete i midtgangen.Barnet ditt kommer til å ha behov for å bevege seg under flyturen, vær derfor smart og velg et sete i midtgangen for direkte tilgang til midtgangen i flyet.
  4. Hvordan reise med barnevogn/trille. På Gardermoen må spesialbagasje sjekkes inn ved en egen innsjekkingsskranke etter at du har hentet bagasjelapp på vanlig måte. Her får du også kjøpt beskyttelsespose til vognen. Husk å beregne tid til å ordne dette før flyavgangen. Noen flyselskap lar deg ta med vognen gjennom sikkerhetskontrollen for innsjekk ved gaten, men dette må du sjekke med flyselskapet du flyr med på forhånd.
  5. Ikke bestill flere seter enn nødvendig. Barn under 2 år (ved returdato) kan sitte på fanget til en voksen under flyturen.
  6. Følg rutiner. Barn har behov for å følge rutiner i større grad enn voksne. Forsøk så langt du kan å bestille reisetider som passer med barnas soverytme. Det kan også være en fordel å ha forhåndsbestilt transport ved ankomst på flyplassen for å nå feriedestinasjonen mest mulig smertefritt.
  7. Ta med deg babymat på flyet. Du har lov til å ha med deg så mye du trenger for turen. Du må vise frem maten i sikkerhetskontrollen, men det må ikke pakkes i små plastposer.
  8. Ha med bag med hjelpemidler. Ha med deg en reisebag som er lett tilgjengelig på flyet som inneholder alt fra ekstra bleier og skiftetøy til fruktsmoothies og barnespill/leker.
  9. Spør personale om hjelp. Flypersonalet er her for deg og er vant til å hjelpe både unge og gamle passasjerer under flyturen.
  10. Snakk med sidemannen. Fortell de rundt deg at du reiser med små barn og du øker antageligvis forståelsen for eventuelle problemer underveis.

– Å reise med barn er lett så lenge du er forberedt. Vi håper at disse rådene vil gjøre reiseplanleggingen lettere og flyturen hyggeligere for hele familien. Vi har i gjennomsnitt ti passasjerer mellom 2 og 12 år på hver flytur. Barn kan også bli medlem av vårt bonusprogram Flying Blue, akkurat som eldre passasjerer, forteller Carina Bergqvist, pressetalskvinne hos KLM.

Pressekontakt Strategisk markedsføring, branding og PR 0046 76 8787559