Nye fasadeplaten

Historie: Fasadeplaten gjør jobben – raskt og effektivt

For 15 år siden bestemte Jarmo Flodmark og jobbkompisen Anders Green seg for å starte egen bedrift, Sjuhärad Bygg.Sjuhärads Bygg i Borås velger å plasstøpe betongkonstruksjoner på tradisjonell måte for kvalitetens skyld. Men de er også åpne for nyheter som øker kvaliteten, som Knauf Insulations nye fasadeplate.

– Vi har jobbet sammen som tømrere siden vi var 20 år, det blir 38 år nå. Det falt seg naturlig, og jeg er dessuten gift med søsteren til Anders, Caroline.

I dag har selskapet 23 ansatte og påtar seg det meste av byggearbeid. De har imidlertid spesialisert seg på leilighetskomplekser der de støper betongkonstruksjonen på stedet.

– Det blir bedre og rimeligere, og det går dessuten raskere fordi man slipper å måtte vente på ferdigstøpte betongelementer, sier Jarmo.

– Fasadeplaten fra Knauf Insulation er svært fin å jobbe med. Det mest positive når man jobber med den, er at den ikke klør.

Mye jobb
Og det er ikke mangel på jobb. Nylig ferdigstilte de et leilighetskompleks med over 40 leiligheter i Bollebygd, og nå driver de og bygger et med rundt 30 leiligheter i Kinna.

– Vi har faktisk prosjekter frem til 2020. Det er ikke slik at vi tar helt av, men det ser unektelig svært bra ut, sier Jarmo.

Selv jobber han også gjerne i produksjonen.

– Ja, kontoret er ikke noe for meg. Men det liker Anders, så vi har funnet en god ordning.

Den siste jobben var en enebolig på 550 kvadratmeter i Pixbo, og nå jobber Jarmo og fire medarbeidere med å ferdigstille en enebolig på 280 kvadratmeter i Hindås. Et hus som blir moderne, komfortabelt og energieffektivt.

– Veggene blir 32 cm tykke og isoleres med løsull. Ytterst, nærmest panelet, legger vi Knauf Insulations fasadeplate. Den er fin å jobbe med og har en lav lambdaverdi. Den kan jeg godt tenke meg å fortsette å jobbe med i fremtiden, sier Jarmo.

Fakta om fasadeplaten

• Knauf Insulations nye fasadeplate ble lansert i begynnelsen av 2017 i Sverige og Norge.
  • Den nye fasadeplaten, med litt høyere tetthet og en lambdaverdi på 32, fås i to tykkelser, 50 mm og 80 mm. Målene er 1200 x 2700 mm.
  • Det nye målet betyr at fasadeplaten dekker et helt bjelkelag og gjør arbeidet mer effektivt på større byggeprosjekter.
  • Fasadeplaten er produsert av glassull med Knauf Insulations innovative ECOSE® Technology- bindemiddel, som er biobasert og uten tilsatt formaldehyd.

Kontakt:

Peter Isacsson, Nordic General Manager | +46 (0)706 45 00 06