Isolering for maksimal filmopplevelse

Isolering for maksimal filmopplevelse

Kravene er lette å forstå: Man skal kunne vise en krigsfilm i den ene kinosalen, uten at det forstyrrer de som ser på en lavmælt film i salen ved siden av. For å være mer nøyaktig så skal man ikke engang merke lyder på opptil 70 desibel i kinosalen ved siden av. Løsningen er 400 mm EcoBatt, seks lag med gipsplater samt 100 mm Knauf Danogips Kinopanel.

Fields handelssentrum ligger i Ørestad, på øya Amager, utenfor København. Det er et av Nordens største handelssentra regnet i antall butikker, og som stadig er i vekst. I september startet en 9000 kvadratmeter stor utbygging i fire etasjer, som skal romme en medielab for Ørestad Gymnasium samt ni kinosaler for Nordisk Film.

– Vi gjør alt det innvendige arbeidet med blant annet tak, isolering, vegger, gulv og podier, sier Danny Nielsen som sammen med Karsten Vestergaard eier entreprenørselskapet Vestergaard Nielsen A/S med nærmere 60 ansatte.

Valget av EcoBatt fra Knauf Insulation som isolering var ingen tilfeldighet. Det har vært førstevalget til Vestergaard Nielsen A/S de fire siste årene. Det er flere årsaker til dette, og Henrik Nielsen, arbeidsformann på anlegget, nøler ikke med å nevne en av dem.

– Før måtte man gå hjem og ta et kaldt bad for å få bort alle kløende fibre som hadde kommet innenfor klærne når man jobbet med isolering. Det har jeg ikke trengt å gjøre etter at vi begynte å bruke Knauf Insulation.

Ramser opp fordeler
Danny Nielsen (han er ikke i slekt med Henrik) kommer umiddelbart med flere fordeler.

– Materialet er utrolig lett å jobbe med og svært fleksibelt. Det er lett å skjære i. EcoBatt er dessuten laget av resirkulert glass og er dermed miljøvennlig, sier Danny og fortsetter:

– Vi bruker store mengder isolering, og vår leverandør Byggma har svært kort leveringstid, som regel bare 1-2 dager, noe som gjør ting mye enklere når vi må supplere.

Kravet til isoleringen i kinodelen følger selvsagt de aktuelle forskriftene, for eksempel hva angår brannsikring. Men lydisoleringen krever betydelig mer: lyd på opptil 70 desibel skal ikke høres i det hele tatt i kinosalene ved siden av.

Løsningen er seks desimeter tykke vegger, hvorav fire desimeter består av EcoBatt.

– Ifølge beregningene skal det holde, og vi har svært gode erfaringer med at Knauf Insulations produkter holder det de lover, sier Danny Nielsen og avslutter:

– Med EcoBatt får vi absolutt mest for pengene, uten konkurranse.

Du står fritt til å bruke denne historien.

FOTO: Jan Oscarsson