Historie: Supafil Frame – best for både kunde og entreprenør

Historie: Supafil Frame – best for både kunde og entreprenør

Flystasjon Karup på Jylland er Nord-Europas største militærflyplass.
 Da blir en renovering av bygningene av naturlige årsaker et stort prosjekt. Det er brukt ca. 20 tonn Supafil Frame til å isolere takene på de rundt 40 bygningene som renoveringen har omfattet.

På Flystasjon Karup jobber det daglig rundt 3500 personer som representerer hæren, flyvåpenet og marinen. Start- og landingsbanene brukes også av den sivile flyplassen Karup lufthavn, som betaler leie for å få tilgang til banene.

– For å få en idé om størrelsen på Flystasjon Karup så kan vi nevne at det går et 33 kilometer langt gjerde rundt flyplassen, og da er bare en femdel av arealet innhegnet, sier Dennis Engmann, som er leder for bygningsavdelingen på Flystasjon Karup.

Akkurat nå pågår en større renovering av flyplassens bygninger med Hetag Syd som underleverandør. Fajstrup Tømrer og Snedker Forretning er en av underleverandørene for takarbeidet og har blant annet ansvaret for leggingen av 17 000 kvadratmeter ny takpapp, 1800 meter nye takrenner og nedfallsrør, innkledning med sink av 500 meter takfot og vindskier samt tilleggsisolering.

Flere fordeler
– Til denne typen prosjekter bruker vi Supafil Frame. Det er ofte svært mange kriker og kroker som gjør det vanskelig og tidkrevende å jobbe med tradisjonelle isoleringsplater. Dessuten slipper man å bære alt materialet dit det skal, noe de ansatte selvsagt er glade for, sier Simon Pedersen, som driver Fajstrup Tømrer og Snedker Forretning.

Tilleggsisoleringen har omfattet rommene mellom inner- og yttertak, ca. 6000 kvadratmeter. Samme dag som vi besøker Flystasjon Karup sprøytes den siste av de 48 pallene med Supfil Frame som man har bestilt. Da har to mann brukt totalt 14 dager på å gjøre jobben med å etterisolere bygningene.

– Vi får mye støtte og hjelp av Michael Iversen i Knauf Insulation. I tillegg til å regne frem de beste prisene på materialene, er han alltid en god støttespiller når det gjelder å få det beste ut av materialet, sier Simon Pedersen.

Raskt og effektivt
Han berømmer det smidige arbeidet med løsull. Maskinen og pallene med isolering utenfor husene håndteres av en person, mens en annen går med den 60 meter lange slangen inne i bygningen og sprøyter inn løsullen.

– Maskinen har vært gull verdt. Investeringen betaler seg raskt, vi slipper nå å vente på underentreprenører og kan styre tiden helt selv. På denne måten blir vi svært effektive. Dessuten kan man enkelt laste utstyret i kassebilen, og så hekter vi på en tilhenger fylt med Supfil Frame, sier Simon Pedersen.

Fornøyd kunde
Bestilleren Dennis Engmann stemmer i om fordelene.

– Fordi entreprenøren bruker Supfil Frame kunne vi få gjort mye mer innenfor budsjettet på 9 millioner kroner, som var satt av til prosjektet. Supafil Frame tilfredsstiller kravene som ble stilt, og vi er selvsagt glade for å få så mye som mulig for pengene.

Og fornøyde kunder er selvsagt en suksessfaktor for Fajstrup Tømrer og Snedker Forretning, som har jobbet med produkter fra Knauf Insulation i fem år.

– Vi vil ikke jobbe med noe annet. Den er lett å jobbe med og verken støver eller klør. Vi er svært fornøyde med både pris, produkt og support, sier Simon Pedersen.