SKF Solution Factory i Göteborg, med verkstedarealer, kontor- og opplæringslokaler, har plass til 300 medarbeidere. Bygningen har LEED-sertifisering Gull  og ble i november kåret til ”Årets LEED-bygning 2016” under   Sweden Green Building Awards.
SKF Solution Factory i Göteborg, med verkstedarealer, kontor- og opplæringslokaler, har plass til 300 medarbeidere. Bygningen har LEED-sertifisering Gull og ble i november kåret til ”Årets LEED-bygning 2016” under Sweden Green Building Awards.

ECOSE®-teknologien fra Knauf Insulation gir mange miljøpoeng

Stadig flere eiendomseiere velger å miljøsertifisere sine eiendommer ved ombygging og nybygging. Knauf Insulation er et naturlig valg – både økonomisk og miljømessig – for dem som tenker langsiktig.
– Lavlambda-isolering er selvsagt en viktig parameter, men i tillegg gir ECOSE®-teknologien mange fordeler ved miljøsertifisering, sier Kenneth Ingemarsson, teknisk sjef hos Knauf Insulation Nordic.

I november ble LEEDv4 lansert, som er en ny oppdatert versjon av det mest kjente miljøsertifiseringssystemet. I LEEDv4 får bygningen poeng ut fra en bred vurdering av miljøhensyn. Dette omfatter alt fra produksjonen av byggematerialet og transport til energibruk samt eventuell fremtidig destruksjon ved levetidens slutt.

Det er en komplisert prosess, men en prosess som betaler seg i så vel bygningens funksjon og driftskostnader som den langsiktige verdien. Og Kenneth Ingemarsson, teknisk sjef hos Knauf Insulation, er gjerne behjelpelig i spørsmål som angår valg av isolering i forbindelse med miljøsertifisering.

Livssyklusperspektiv
– All miljøsertifisering bygger i grunnen på EPD, Environmental Product Declaration, som er en miljødeklarasjon av et produkt. EPD-en gir sammenlignbar informasjon om produkters miljøpåvirkning i et livssyklusperspektiv, sier Kenneth Ingemarsson og fortsetter.
– All isolering fra Knauf Insulation har en EPD og kan altså brukes i en miljøsertifisering.
EPD gjør sammenligningen transparent og enkel, noe Kenneth Ingermarsson sier taler til Knauf Insulations fordel. At isoleringen hovedsakelig lages av gjenvunnet glass, gir for eksempel viktige poeng i LEED. De gode isoleringsegenskapene kombineres dessuten med noe unikt: det patenterte bindemiddelet ECOSE®, uten tilsatt formaldehyd.

Mindre utslipp
– Våre ECOSE®-produkter har bedre ytelse over en livssyklus enn bransjestandarden. Teknologien gir også god akustisk ytelse og termisk komfort.
– Nye LEEDv4 understreker dessuten viktigheten av å redusere utslippene av flyktige organiske forbindelser i luften. Der kan ECOSE® bidra med høyeste poengscore fordi de ikke inneholder tilsatt formaldehyd, sier Kenneth Ingemarsson og peker på at ECOSE®- teknikken er sertifisert med høyeste standard av Eurofins, Indoor Air Comfort Gold, og har fått A+-merking i Frankrike.

Miljøsertifiering
En miljøsertifisering er en vurdering av hvor miljømessig bærekraftig en bygning er. Ut fra et sertifiseringssystem får en bygning et sertifikat som viser dens miljøytelse. Slik fungerer noen av de mest brukte. Alle administreres av Sweden Green Building Council.

LEED
LEED er amerikansk og står for Leadership in Energy and Environmental Design. Det er miljøsertifiseringssystemet for bygninger som har størst spredning i verden.For hvert område i LEED er det en rekke kriterier som må oppfylles for å få et eller flere poeng, og i enkelte tilfeller et minimumsnivå å oppfylle. Det laveste nivået i LEED er Sertifisert. Deretter kommer nivåene Sølv, Gull og Platina.

BREEAM
BRE Environmental Assessment Method (BREEAM) er et miljøsertifiseringssystem fra Storbritannia, utviklet og administrert av BRE.
BREEAM er et av de eldste miljøsertifiseringssystemene og er brukt til å sertifisere over 500 000 bygninger. Systemet har eksistert i omarbeidede versjoner siden 1990, og er det mest utbredte av de internasjonale systemene i Europa.

Miljöbyggnad
Det finnes en rekke nasjonale sertifiseringssystemer rundt omkring i verden. I Sverige har man for eksempel Miljöbyggnad. De første Miljöbyggnad-sertifiseringene ble gitt i 2010. Miljöbyggnad omfatter kategoriene energi, innemiljø og kjemiske stoffer. Miljöbyggnad er utviklet for svenske forhold. Det er enkelt og kostnadseffektivt og gir en relevant miljøvurdering av bygningen. Systemet kan brukes for både nye og eksisterende bygninger, uansett størrelse.

EU GreenBuilding
GreenBuilding retter seg inn mot bedrifter og organisasjoner som vil effektivisere energibruken i sine lokaler. Kravet er at bygningen bruker 25 % mindre energi enn før eller sammenlignet med nybyggkravene i BBR.

Kontakt:

Knauf Insulation er en del av Knauf Group, et familieeid globalt byggmaterialkonsern med en årlig omsetning på mer enn €5 milliarder. Som en av verdens ledende isoleringsprodusenter driver vi virksomhet i over 35 land og har flere enn 40 produksjonsanlegg som produserer glassull, steinull, ekstrudert polystyren (XPS), ekspandert polystyren (EPS) og ekstrudert polyetylen (XPE). Med flere enn 5500 ansatte er vi spesialister på isoleringsproduksjon, forskning og utvikling. Vi tilbyr avanserte løsninger for energieffektivitet for bygninger over hele verden. Les mer om oss og våre produkter på http://www.knaufinsulation.no