Dronesalget tar av

Nordmenn har for alvor fått øynene opp for privateide droner (multikopter). Komplett har siden i fjor høst solgt over 700 droner og etterspørselen øker.

- Vi begynte forsiktig og la ut et titalls droner på Komplett.no i høst. Alle ble solgt i løpet av kort tid, og vi har fylt opp med droner i takt med at salget har tatt av, sier Anton Hagberg, kommersiell direktør i Komplett.no.

Nordmenn ser ut til å ha lagt sin elsk på en av de dyreste dronene som Komplett.no selger. DJI Phantom Vision+ koster 11 590 kroner og ser ut til å bli en bestselger i 2014.

- Populariteten til DJI Phantom-modeller skyldes at de er utrolig enkle i bruk med integrert GPS og at de nå fås med gyrostabilisert kamera og trådløs videolink rett ned til din telefon. Etterspørselen i verden har vært større enn produsentene frem til nå har klart å levere, så det er ikke noen tvil om at dette er et populært produkt, sier Hagberg.

Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) innførte en prøveordning fra 2. april, som gjør det enklere for privatpersoner å fly droner. Man trenger ikke søke om tillatelse så lenge dronen er innenfor synsvidde og man flyr utenfor restriksjonsområder. Likevel er det fortsatt forbudt å fly over militære områder med fotoforbud, og over sivile områder som er merket med fotoforbud.

- Droner er avanserte, men de er lettere å håndtere enn folk kanskje tror. Likevel er det viktig å ta sikkerheten på alvor. En drone kan gjøre stor skade hvis den brukes galt, sier Hagberg.

Komplett.no har utarbeidet sikkerhetstips:
• Unngå å fly i områder med mye mennesker eller trafikk. Dronen veier en del, og kan gjøre mye skade hvis den faller ned
• Ha respekt for propellene. De går fort rundt og kan gjøre skade
• Ha visuell kontakt med dronen
• Respekter andres eiendom og privatliv. De fleste droner bærer nå høyoppløselig kameraer
• Ta ansvar, vis hensyn, vit hva du gjør og bruk sunn fornuft

• multikopter
  • drone
  • anton hagberg

Om Komplett.no

Komplett.no er eid av Komplett Group som er Nordens største netthandelsaktør med totalt 14 nettbutikker. Komplett Group hadde i 2013 en samlet omsetning på 5,2 milliarder norske kroner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord og konsernet har 600 ansatte. Les mer på Komplettgroup.com