Mange nordmenn kjøper feil smertestillende

Nordmenn kjøper reseptfrie legemidler for 2,3 milliarder kroner årlig*, viser tall fra Apotekforeningen. Hvert år inntar nordmenn 24 millioner døgndoser av smertestillende medisiner, men vi er lite bevisst på hva slags smertestillende legemiddel vi velger. Komplett Apotek lanserer nå «smertevelger» slik at du enklere kan velge riktig smertelindring.

- Det er overraskende hvor ubevisste nordmenn er når de velger reseptfrie smertestillende. Mange velger Paracet til «alt», men svært ofte er det andre smertestillende legemidler som gir bedre lindring, sier Stig Henning Pedersen, farmasøyt og apoteker i Komplett Apotek.

Et eksempel på en gruppe som kan velge feil er astmatikere som tar smertestillende som forverrer astmatilstanden eller utløser anfall.

- Vi ser også at mange burde valgt smelte- eller brusetabletter når rask lindring er viktig. Tabletter er riktig når vond smak skal kamufleres, mens stikkpiller er godt egnet når halsen verker og du har vondt for å svelge, sier Pedersen.

I noen tilfeller kan du unngå å utsette hele kroppen for medisin og klare deg med en lokal behandling av smertestedet. Med smertevelgeren kan du klikke deg gjennom de sentrale valgene i ro og mak, og dermed velge det beste produktet for deg og din smertelindring. Smertevelgeren kan også vise folk hvilke smertestillende som er trygge å ta.

- Vi opplever ofte at gravide er engstelige for å bruke smertestillende og derfor går rundt med unødvendige smerter. Smertevelgeren hjelper dem med å finne frem til trygge produkter, som ikke gir bivirkninger verken til mor eller foster, sier Stig Henning Pedersen.

Smertevelgeren er utviklet av Komplett Apoteks farmasøyter, som har lang erfaring i veiledning av smertekunder.

Kilde*: Apotekforeningen - http://apotekstatistikk.no/8--legemiddel­markedet/8-4-reseptfrie-legemidler-1.aspx

Stig Henning Pedersen, farmasøyt og apoteker, Komplett Apotek, mobil 41 67 44 83

• Helse, sykepleie, legemiddel

• reseptfrie legemidler