Unngå skader ved lynnedslag

Sommeren er høysesong for lyn og torden, og norske hjem er fulle av avansert og ømfintlig elektronisk utstyr. Ikke alle har overspenningsvern som beskytter mot lynnedslag. Det kan koste dyrt. Med enkle grep sikrer du hjemmet ditt.

- Overspenningsvern er det viktigste enkelttiltaket for å beskytte hjemmet mot lynnedslag. Mange hjem har i dag grovvern i sikringsskapet, men likevel er det anbefalt å installere et eget finvern direkte på stikkontaktene for å sikre ømfintlig elektronisk utstyr, sier Anton Hagberg, direktør i Komplett.

Overspenningsvern på stikkontaktene gir en ekstra beskyttelse på alt fra TV-en, PC-en, spillkonsoller, hvitevarer og annet elektronisk utstyr som er koblet på strømnettet.

Gode løsninger for backup av data

Mange lagrer mye data på pcer eller ekstern harddisker, som kan bli ødelagt av lynnedslag. Her finnes det gode back-up løsninger som sikrer at data overlever lynnedslaget.

- Oppsett av automatisk lagring i skyen eller regelmessig backup via ekstern harddisk er gode føre-var-prinsipper, som sikrer deg mot ødelagt data, sier Hagberg.

Og er man ekstra bekymret kan man alltids ty til det gode gamle rådet om å trekke ut stikkontakter når du vet at uværet kommer.

Eksempler på gode produkter og bruksområder:

• Overspenningsvern med 5 strømuttak, til stereoanlegget, kjøkkenutstyr etc.
  • Overspenningsvern med 5 strømuttak og 2 USB kontakter for lading, da er nettbrettet, telefon etc. beskyttet under lading.
  • Overspenningsvern med 6 strømuttak, telefon og coaxbeskyttelse, perfekt til TV-benken og hjemmekontoret.

• lynnedslag
  • overspenningsvern

Komplett Group er Nordens største netthandelsaktør med totalt 17 nettbutikker. Komplett Group hadde i 2015 en samlet omsetning på 7,3 milliarder norske kroner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord og konsernet har 800 ansatte. Les mer på Komplettgroup.com