Håndhygienedagen 5. mai!

Håndhygienedagen 5. mai!

I morgen markeres håndhygienedagen i mange land. Den ble innført for å sette viktigheten av håndhygiene i fokus, spesielt i helsevesenet.

Ifølge Verdens Helseorganisasjon får globalt 30 millioner mennesker hvert år blodforgiftning, noe som i stor grad kunne vært unngått med god håndhygiene. Ettersom blodforgiftning i tillegg fører til at omlag 6 millioner mennesker dør årlig, ønsker Verdens Helseorganisasjon den 5. mai å rette oppmerksomheten mot dette.

I anledning håndhygienedagen gjør Folkehelseinstituttet oppmerksom på at hvis man har god håndhygiene får man færre infeksjoner, noe som igjen fører til mindre behov for antibiotika.

Å redusere bruk av antibiotika er et av de viktigste tiltakene for å unngå antibiotikaresistente bakterier. Håndhygiene regnes derfor som et av de viktigste tiltakene mot resistensutvikling i tillegg til å være uunnværlig som smitteverntiltak.

Ikke bare i helsevesenet er det viktig å vaske hendene grundig, men også ellers. God håndhygiene kan redusere mageinfeksjoner med 30% og luftveisinfeksjoner med opptil 50%!

Derfor: Ta deg god tid (40-60 sekunder) og vask hendene før du lager og/eller spiser mat, og selvsagt etter dobesøk. Bruk såpe og rennende vann og vask alle flater og glem ikke fingertupper, tomlene og området mellom fingrene.

Finn Rasmussen

Pressekontakt Administrerende direktør + 47 93 40 51 75

Velkommen til Kosmetikkleverandørenes forening!

KLF er foreningen for produsenter og importører av kosmetikk for norsk forbruk. Foreningen gir råd og veiledning til sine medlemmer og handelen i saker av felles interesse for hele kosmetikkbransjen i Norge. KLF ble startet i 1945 og har per januar 2024 25 medlemmer som står for cirka 3/4 av bransjeomsetningen. KLFs formål er å ivareta medlemmenes felles interesser på alle aktuelle områder, og oppnå best mulig rammebetingelser for omsetning av bransjeproduktene i Norge.