Gode råd gir konfirmanten god råd

Benytt anledningen til å gi ungdommene en økonomiopplæring - det kan de tjene godt på! Tall fra Danske Bank viser at en av tre konfirmanter venter å få over 20 000 kroner i gave. Med økt press på unge fra sosiale medier og fokus på vellykkethet, moter og utseende, er det lett for mange å bruke gavekronene i butikker eller på netthandel.

«Luksusvesker, dyre reiser, og teknologi er noe av det vi ser unge i dag ønsker seg og bruker penger på. Selvsagt er det lov å unne seg noe nytt etter den store feiringen, enten det er klær, spill eller en ny iPhone, men det meste bør spares. Forvaltning av konfirmasjonspenger er en fin måte for unge å lære om sparing- og investeringsmuligheter.» - Maria Setsaas Forbrukerøkonom Danske Bank

Økonomiopplæring

En grunnleggende forståelse for sparingsmulighetene kan gi konfirmanten god avkastning på sikt. Mens fond har høyere forventet avkastning enn vanlig banksparing, er det også høyere risiko. For ungdommer, er banksparing en god måte å starte egenkapitaljakten.

«Banksparing gir en forutsigbar avkastning og kan være avgjørende i realisering av boligdrømmer»

- Maria Setaas Forbrukerøkonom Danske Bank

Høye boligpriser og strenge krav til egenkapital gjør at tidlig sparing er enda viktigere enn før.

- Formålsrettede pengegaver er fint. For eksempel, kan pengegaven være en del av en sparingsplan til utdanning eller bilsertifikat. Med store summer mellom hendene på konfirmasjonsdagen bør de unge ha en plan for hva kronene skal gå til, sier Maria Setsaas i Danske Bank. BSU også er veldig bra, men hvis konfirmantens inntekt er under 69 000 kroner vil du ikke få nyttiggjort deg av skattefradraget. Da er det bedre å sette størstedelen av konfirmasjonsgaven på en sparekonto med høy innskuddsrente. BSU-sparingen kan starte når konfirmanten tjener nok til å benytte skattefordelen.

Konfirmasjon eller bryllup?

Norske konfirmasjonsbudsjetter har økt de seneste årene. De fleste familier bruker mellom 20 000 og 30 000 kroner på feiringen, men noen budsjett ligger godt opp mot 50 000 kroner.

- Konfirmasjonen er en stor enkeltkostnad. Mange familier føler et økt press på å bruke store summer. Hos noen begynner det nærmest å ligne bryllupsbudsjett. Finn kreative løsninger på å holde kostnadene nede.

Tips til å senke konfirmasjonskostnadene:

• Bunad – mange selger pent brukte bunader på sider som finn.no eller på bruktbutikker. Dette kan være et godt alternativ til å kjøpe en ny bunad.
  • Festlokale – det billigste er å være hjemme, men trenger man mer plass går det ofte an å leie lokaler eid av idrettslag, borettslag eller speiderhus til en rimelig penge. Hvis konfirmasjonen blir holdt på et hotell, går det an å ta med egne kaker og selv ordne med bordpynt, lys, bordkort, etc.
  • Spleiselag – konfirmasjonen er en samling av nærmeste familie og venner som gjerne får glede av å bidra med forskjellige matretter eller desserter. Det går også an å låne ting som bord, stoler, duker, servise og glass.
  • Takkekort – i dagens digitale verden er det både enkelt og akseptert å sende takkekort på e-post. Det er mange flotte alternativer som er gratis eller mye billigere enn vanlige kort. Så sparer man jo også på frimerker.
  • Fotograf – be familiens hobbyfotograf dokumentere feiringen med et digitalt kamera. Det går også an å legge ut engangskameraer på bordene slik at gjestene kan ta bilder i løpet av dagen som du senere fremkaller, eller lage en ”hashtag” for dagen slik at alle bildene på sosiale medier samles på et sted.

Kilder: TNS Gallup for Danske Bank og Konfirmasjonsweb.no

• konfirmasjon