Leie ut bolig? Slik unngår du trøbbel!

Blogginnlegg   •   nov 03, 2016 14:00 CET

Noen opplever problemfri utleie, mens andre har leieboere som ødelegger inventar og bygg, forsøpler, bråker og tar seg til rette. Og lar være å betale husleien. Utleiefeller kan unngås, men privatpersoner kan aldri oppnå risikofri utleie.

Sammen med befolkningsveksten i de store byene kommer muligheten og behovet for utleieboliger. Leiemarkedet vokser. Utleie av tilleggsbolig, en del av sin egen bolig eller hele boligen sin i en periode, kan gi gode inntekter. Kunder som ønsker at vi skal forestå boligutleie for dem, ønsker seg først og fremst sikkerhet. De ønsker å slippe å måtte sette seg inn i et omfattende regelverk, intervjue personer og gjennomføre visninger.

husleieloven . Den som driver utleie uten å ha satt seg inn i egne og leietakerens plikter og rettigheter, forsømmer seg.

«Mange vil nok bli overrasket når de ser hvor mye som skal til – og ikke minst hvor lang tid det kan ta før man får kastet ut uønskede leietakere.»Bård JohnsonDaglig leder, Krogsveen Boligutleie avd. LørenForbrukerrådet sin

• Dokumenter boligens stand før innflytting
  • Vurder tidsbestemt kontrakt om du ønsker klarhet i når leieforholdet skal opphøre
  • En utkastelsesklausul må spesifiseres i kontrakten
  • Sett deg godt inn i reglene som gjelder for utkastelse ved tidsbestemt og tidsubestemt leieforhold .
  • Om det skulle oppstå problemer kan det være verdt å søke råd hos Husleietvistutvalget .

Det er namsfogden (politiet) som eventuelt kan forestå utkastelse. Namsfogden i Oslo gir nyttig informasjon på sin nettside .

Foto: Offset/Rainer Berg

Kommentarer (0)