Boligkjøperindeksen 2017: Boligkjøperne i Bergen vil ikke flytte fra byen sin - prioriterer heller oppussingsobjekter

Bergenserne er ikke redde for å pusse opp. Det viser tall fra boligkjøperindeksen 2017 fra Krogsveen. Hele 80 prosent av boligkjøperne i Bergen sier de er villig til å kjøpe en bolig med behov for overflateoppussing. Dette viser tall fra Boligkjøperindeksen 2017.

Boligkjøperindeksen 2017 er en årlig undersøkelse blant boligkjøpere utarbeidet av eiendomsmeglerkjeden Krogsveen. 2334 respondenter som ser etter bolig nå i høst, har besvart undersøkelsen. Boligkjøperindeksen er dermed den største kartleggingen i Norge i sitt slag.

– Vi bergensere er ikke redde for å ta i et tak. Det viser seg også på boligmarkedet. Oppussingsobjekter er populære i Bergen, men det finnes også en grense. Kun 1 av 10 sier de er villige til å kjøpe et fullt rehabiliteringsprosjekt, sier Fredrik Søreide i Krogsveen Bergen.

Så, hva bør en bolig inneholde for at Bergenseren er interessert? Hele 82 prosent av boligkjøperne i Bergen er på utkikk etter en ny bolig med balkong eller terrasse, mens kun 34 prosent ønsker seg hage, noe som er lavest i landet. 70 prosent av boligkjøpere i Bergen ønsker seg gode solforhold med kveldssol, mens 68 prosent oppgir at de leter etter en bolig med utsikt. Over 1 av 4 ønsker seg en ny bolig i nærhet til sjøen, mens 31 prosent ønsker seg nærhet til skog og mark.

Patrioter, men likevel inkluderende

At Bergensere er patrioter er det ingen tvil om. Det viser seg også på boligmarkedet. Boligkjøperindeksen fra Krogsveen har nemlig spurt om hvor boligkjøperne ser etter en ny bolig.

Hvis vi ser på tallene på hvor bergenserne ønsker å flytte, så er det helt klart at bergenserne ønsker å bli værende i Bergen. Hele 81 prosent sier at de ønsker å finne en ny bolig i den kommunen de allerede bor i, og kun 2 prosent vurderer å flytte til et annet fylke enn Hordaland, fortsetter Søreide.

Bomiljø er viktig. De fleste i undersøkelsen er opptatt av at man har et sammensatt bomiljø hvor folk i forskjellig livssituasjon bor i samme område. Bare 1 av 5 ønsker at de fleste naboene er i samme livssituasjon som boligkjøperen selv. Dette er på linje med de andre områdene som er undersøkt. Under 18 prosent av boligkjøperne i Bergens-området er opptatt av at naboene har samme etniske opprinnelse.

Bergenserne er et raust og inkluderende folkeslag. Vi er både patrioter, inkluderende og internasjonale. Undersøkelsen viser at boligkjøperne i Bergens-området er blant de som bryr seg minst om hvilke etnisitet naboene har, uttaler regionleder Fredrik Søreide.

Bekymret for prisen

62 prosent av boligkjøperne i bergensområdet ser etter boliger til under fire millioner kroner, og kun 19 prosent sier de vurderer å kjøpe en dyrere bolig på grunn av det lave rentenivået.

– Vi ser allikevel at boligkjøperne i Bergen er noe bekymret for prisutviklingen. 40 prosent svarer at de enten synes det er blitt for dyrt eller at man er bekymret for at man har nådd toppen. I tillegg har den nye boliglånsforskriften hatt en effekt. 21 prosent sier at de ser etter en billigere bolig nå enn før den ble iverksatt, sier Søreide i Krogsveen.

Men det er ikke alle som er bekymret. 1 av 3 boligkjøpere i Bergen svarer at de ser på prisnedgangen som en mulighet til å gjøre ett boligkupp.

Kjøper først

59 prosent av boligkjøperne ønsker å kjøpe før de selger nåværende bolig, mens bare 27 prosent vil selge først. Det er tre prosentpoeng flere enn i fjor som ønsker å kjøpe først og også tre prosent høyere enn gjennomsnittet for alle områdene i undersøkelsen. Ved å selge først står man i fare for å stå uten bolig en periode gitt at man ikke finner det riktige objektet. Denne risikoen oppfattes som større enn det å eie to boliger en periode på tross av noe færre kjøpere i markedet, avslutter Søreide.

For mer informasjon, kontakt:
Fredrik Søreide
Regionleder Hordaland og daglig leder i Bergen sentrum
Tlf 901 16 431
Mail: f.soreide@krogsveen.no

Om Boligkjøperindeksen 2017

Web-basert undersøkelse blant registrerte boligsøkere i Norge. Utvalg: 2334 respondenter hvorav 2102 respondenter har besvart hele undersøkelsen. Signifikansnivå 95 %, +/- 2,1 % i feilmargin på målgruppen. Kjønnsfordeling utvalg: 1157 menn (49,6 %), 1177 kvinner (50,4 %). Undersøkelsen er utført i august 2017.

Les mer om denne undersøkelsen her: https://krogsveen.no/Boligkjoperindeksen

Boligsøkerregisteret til Krogsveen omfatter til enhver tid mellom 15-20 000 boligsøkere. Registeret blir oppdatert kontinuerlig og inneholder et representativt utvalg av de som er i markedet for å kjøpe bolig akkurat nå. I underkant av 15 prosent av disse boligsøkerne har besvart undersøkelsen.

Boligkjøperindeksen ble utarbeidet for første gang høsten 2014, og gir innsikt i hva som påvirker folks valg av bolig innenfor fire ulike temaer; finansering, flytte- og reiseavstander, bomiljø og boligstandard. Undersøkelsen er gjennomført av Nucleus og Infact på vegne av Krogsveen.

• Livsstil

Eiendomsmegler Krogsveen AS ble etablert i Bærum av gründer og eiendomsmegler Gunnar Krogsveen i 1975 og er i dag heleid av Danske Bank. Helt siden oppstarten har Krogsveen spesialisert seg på eiendomsmegling og har i dag gjennomprøvde systemer for hele salgsprosessen. Krogsveens visjon er å være det naturlige førstevalget gjennom å gi enestående opplevelser. Derfor setter vi alltid kunden i fokus og har i dag en svært høy kundetilfredshet.

Et av Krogsveens unike systemer er BoligsøkerRegisteret, som gjør at eiendomsmeglerne kan følge opp flere tusen potensielle kjøpere.

Ålesund og rundt 330 ansatte. Markedsandelen ligger mellom 10 og 30 prosent i Krogsveens nedslagsfelt, i 2016 formidlet selskapet 8 000 boliger og hadde en omsetning på ca 500 millioner kroner. Selskapet er eid av Danske Bank.

Fredrik Søreide

Daglig leder Bergen sentrum Regionleder Hordaland 901 16 431