Boligkjøperindeksen 2017: Ikke bekymret for boligprisutviklingen i Asker og Bærum

Boligkjøperen i Asker og Bærum er kvalitetsbevisst, men allikevel åpen for oppussing. Den endrede boliglånsforskriften ser ikke ut til å påvirke boligkjøperens jakt etter boliger i et relativt høyt prissjikt. Det viser boligkjøperindeksen 2017 fra Krogsveen.

Boligkjøperindeksen 2017 er en årlig undersøkelse av boligkjøpere utarbeidet av eiendomsmeglerkjeden Krogsveen. 2334 respondenter, som ser etter bolig nå i høst, har svart på undersøkelsen. Boligkjøperindeksen er dermed den største kartleggingen i Norge i sitt slag. Tallene fra Asker og Bærum viser en kvalitetsbevisst boligkjøper, som leter etter boliger i det øvre prissjiktet av markedet, men er samtidig ikke redd for litt oppussing.

Bærum skiller seg ut sammenlignet med resten av landet når det gjelder prisklassen man leter etter ny bolig i. 1 av 4 boligkjøpere i Bærum ser etter en bolig til over 8 millioner kroner. Dette kan kun sammenlignes med Oslo hvor man har samme kjøpesterke gruppe av boligsøkere. I Asker er prosentandelen 13 noe som er i overkant av andelen for hele Akershus.

– Asker og Bærum er svært attraktive boligområder, det ser vi av boligprisstatistikken og dette bekreftes her av vår undersøkelse. På tross av den siste tids korreksjon i markedet, viser undersøkelsen at boligkjøperne i Asker og Bærum ikke er spesielt bekymret for prisnivået. Cirka halvparten av de spurte sier de ikke er bekymret for prisutviklingen, noe som er om lag på samme nivå som for resten av landet, sier daglig leder Terje Tveit ved Krogsveens kontor i Asker.

På spørsmål om hvordan den negative prisutviklingen de siste månedene har påvirket kjøpsprosessen, svarer 38 prosent i Bærum at de ser på det som en mulighet til å gjøre et godt kjøp. En noe mindre andel - 22 prosent - svarer det samme i Asker.

Tilstrammingen i bankenes mulighet til å yte boliglån utover 5 ganger brutto inntekt har virket dempende på etterspørselen i boligmarkedet. Det kan likevel virke som at den nye regelen har hatt relativt liten effekt i både Asker og Bærum. 17 prosent i Bærum svarer at de nå ser etter bolig i en lavere prisklasse på grunn av den nye forskriften. I Asker svarer bare 11 prosent det samme.

– Sammenlignet med landet for øvrig hvor 18 posent må se etter boliger i lavere prisklasser, og spesielt Oslo med 23 prosent, er dette lavt. Asker og Bærum har boligkjøpere med god økonomi som er attraktive kunder for bankene, fortsetter Tveit.

Villige til å pusse opp

Til tross for at man ser etter objekter i den øverste delen av markedet, gir ikke det utslag i oppussingsviljen i Asker og Bærum. Hele 82 prosent svarer ja i Bærum på spørsmålet om det kan være aktuelt å kjøpe en bolig med behov for overflate oppussing. 78 prosent svarer det samme i Asker.

– Det er noen færre som er villige til oppussing av kjøkken og bad, men fortsatt svarer cirka halvparten av boligkjøperne at dette kan være aktuelt. Det er ingen tvil om at boligkjøperne i Asker og Bærum er lite redde for å ta i et tak ved kjøp av ny bolig, sier Tveit i Krogsveen.

Når det gjelder fulle rehabiliteringsprosjekt er bildet ganske annerledes. Her svarer kun 11 prosent i Asker, og 15 prosent i Bærum at dette kan være aktuelt.

Hva ser boligkjøperen etter?

Så hva er det boligkjøperne i Asker og Bærum ser etter? 48 prosent i Asker svarer at de ønsker seg hage. 37 prosent svarer det samme i Bærum. Bilen står kanskje noe sterkere i Asker sammenlignet med i Bærum. 8 av 10 boligkjøpere i Asker ønsker garasje, mens 69, prosent sier det samme i Bærum. Samtidig er det flere som ønsker nærhet til et godt kollektivtilbud i Asker enn i Bærum. 78 prosent av boligkjøperne i Asker ønsker en bolig med kveldssol, 68 prosent i Bærum, mens litt over 8 av 10 ønsker terrasse eller balkong.

– Undersøkelsen viser at boligkjøperen i Asker og Bærum er kvalitetsbevisst, avslutter Tveit i Krogsveen.

For mer informasjon, kontakt:

Terje Tveit
Daglig leder i Asker
Mail: t.tveit@krogsveen.no

Om Boligkjøperindeksen 2017

Web-basert undersøkelse blant registrerte boligsøkere i Norge. Utvalg: 2334 respondenter hvorav 2102 respondenter har besvart hele undersøkelsen. Signifikansnivå 95 %, +/- 2,1 % i feilmargin på målgruppen. Kjønnsfordeling utvalg: 1157 menn (49,6 %), 1177 kvinner (50,4 %). Undersøkelsen er utført i august 2017.

Les mer om denne undersøkelsen her: https://krogsveen.no/Boligkjoperindeksen

Boligsøkerregisteret til Krogsveen omfatter til enhver tid mellom 15-20 000 boligsøkere. Registeret blir oppdatert kontinuerlig og inneholder et representativt utvalg av de som er i markedet for å kjøpe bolig akkurat nå. I underkant av 15 prosent av disse boligsøkerne har besvart undersøkelsen.

Boligkjøperindeksen ble utarbeidet for første gang høsten 2014, og gir innsikt i hva som påvirker folks valg av bolig innenfor fire ulike temaer; finansering, flytte- og reiseavstander, bomiljø og boligstandard. Undersøkelsen er gjennomført av Nucleus og Infact på vegne av Krogsveen.

Eiendomsmegler Krogsveen AS ble etablert i Bærum av gründer og eiendomsmegler Gunnar Krogsveen i 1975 og er i dag heleid av Danske Bank. Helt siden oppstarten har Krogsveen spesialisert seg på eiendomsmegling og har i dag gjennomprøvde systemer for hele salgsprosessen. Krogsveens visjon er å være det naturlige førstevalget gjennom å gi enestående opplevelser. Derfor setter vi alltid kunden i fokus og har i dag en svært høy kundetilfredshet.

Et av Krogsveens unike systemer er BoligsøkerRegisteret, som gjør at eiendomsmeglerne kan følge opp flere tusen potensielle kjøpere.

Ålesund og rundt 330 ansatte. Markedsandelen ligger mellom 10 og 30 prosent i Krogsveens nedslagsfelt, i 2016 formidlet selskapet 8 000 boliger og hadde en omsetning på ca 500 millioner kroner. Selskapet er eid av Danske Bank.

​Terje Tveit ​

​Daglig leder Krogsveen i Asker 480 29 041