Forberedelser til boligsalg

Skal du selge boligen din etter ferien? Å selge bolig tar tid. Forhastede beslutninger kan ofte føre til at man ikke får gjort et like godt salg som man kunne om man hadde planlagt bedre.

Det er spesielt viktig med god planlegging hvis konkurransen er stor. Skal flere i ditt område selge en relativt lik bolig som deg til samme tid som deg, vil det lønne seg å få kjøperne til å velge deg fremfor de andre.

Forbered salget grundig

Før man begynner prosessen med å selge bolig kan det være lurt å innhente tips om boligmarkedet, det området du skal selge i og råd om salg av akkurat din bolig.

Tips fra meglere

Man kan eksempelvis innhente tips ved å snakke med flere meglere før du bestemmer deg. Ta gjerne et møte med megler. På dette møtet kan du få flere og ulike tips som kan være verdt å ta med seg videre. Spør venner, kjente eller naboer om de vet om noen flinke meglere.

Statistikk og boliginfo

Studer statistikken på hvordan boligmarkedet har utviklet seg i ditt område, og når på året det er flest boliger til salgs. Når det er færre boliger til salgs er konkurransen også mindre. Derfor er det nødvendigvis ikke feil å legge ut boligen til salgs i rolige perioder, da det er svært få boliger ute på markedet.

Les mer om Boligprisstatistikken

Still spørsmål

Spør deg selv sammen med megler(e) vesentlige spørsmål som; Hvem er interessert i å kjøpe den type boligen du selger? Til hvilken pris har lignende boliger gått for? Hva er det du liker best ved boligen? Hvorfor kjøpte du? Er det noen feil/mangler ved boligen som du kan fikse, slik at den blir mer attraktiv?

Svarene på disse spørsmålene er det viktig å bruke aktivt i markedsføring av boligen. Om du har flere meglere inne til intervju er det lurt å stille alle de samme spørsmålene for å få frem flere synspunkter.

Valg av megler

Kjemi er vesentlig når man velger megler. Man skal føle seg trygg på at megleren er motivert til å selge din bolig og at dere kan snakke sammen og bli enige i hvordan dere skal gå frem med f.eks. markedsføring.

En lokalkjent megler vil kunne trekke frem fordeler ved din bolig og ditt område. I tillegg vil en megler som har solgt mye i ditt område ha erfaringer med tidligere solgte boliger som ligner din. Megleren vil ha gjort seg opp en del erfaringer med f.eks når det lønner seg å selge, hvem er interessert i å kjøpe en slik bolig og hvilken markedsføring vil få disse på visning.

Det er selvsagt viktig at du kommer godt overens med megler, men det er også viktig at du får en følelse av at kjøperne også kommer overens med megleren. De potensielle kjøperne skal føle at terskelen er lav for å kunne stille spørsmål om boligen og ikke minst at megler kan svare på disse.

Tidspunkt for salg

Det er ofte slik med boligsalg at man bør selge boligen sin relativt fort, fordi man har kjøpt seg en ny. I den graden det er mulig bør man ikke forhaste seg i å legge ut boligen for salg. Diskuter med megler når det kan være lurt å legge ut boligen for salg og legg en fremdriftsplan.

Det kan godt tenkes at det vil lønne seg å male den ene veggen, eller reparere lys som har gått før fotografen kommer. Sørg derfor for at det er tid til dette før fotografen kommer. Det kan absolutt være verdt å ta seg tid til en finpuss da det kan ha innvirkning på prisen du får ved salg.

Les mer om hvordan du klargjør boligen din for salg

Les om hva slags tabber man bør unngå når man skal selge

• forberedelser til boligsalg
  • boligsalg
  • råd
  • boligmarkedet
  • boligprisstatistikken

Krogsveen har spesialisert seg på eiendomsmegling siden 1975. Vi skal være det selvfølgelige førstevalget gjennom å gi våre kunder en enestående opplevelse!