Frisk opp boligen før salg

For noen kan det å bruke en stylist være vellinvesterte penger, men det trenger ikke være nødvendig å leie inn profesjonell hjelp for at boligen skal vise seg fra en bedre side på visning.

Eiendomsmegler Marianne Dåsnes i Krogsveen har hjulpet mange boligselgere med styling av boligen. Hun er opptatt av at detaljer skal få leiligheten til å skille seg ut blant andre boliger til salgs. Under finner du hennes tips.

Rent

Den mest grunnleggende regelen er at det skal se rent ut, være rent og lukte rent på visning og i en boligannonse. Møkkete flekker, eller innestengt lukt jager bort godfølelsen fra potensielle kjøpere.

Slipp inn lys

Sørg for at lyset slipper inn vinduene som finnes i boligen. Har du mørke gardiner, lønner det seg å investere i lyse, luftige og gjerne gjennomsiktige gardiner. Bruk godt med lys fra lamper om boligen ikke får rikelig med lys fra vinduene.

Farger

Bruk farger i boligen som en rød tråd. Har du et bilde med sterke farger, bruk gjerne igjen denne fargen i andre gjenstander som puter, lys og frukt. For mange farger i et rom fører til at fargene sloss mot hverandre istedenfor å skape balanse og ro.

Minimalistisk

Et viktig tips er å fjerne ting. Rydd bort møbler, pynt, bøker og andre gjenstander. Fjern gjerne møbler om de tar stor plass og bytt de med mindre møbler. Store tepper kan også være lurt å ta bort for å få frem gulvet. Kjøkkenbenken bør inneholde minst mulig. Gjerne sett noen friske urter der, men ikke la benken inneholde for mange kjøkkenredskaper. I tillegg vil det ikke se bra ut på visning og på bildene i annonsen.

Detaljer

Detaljer kan gi en god effekt, men for å fremheve detaljer er det da nødvendig at boligen ikke inneholder for mange møbler og gjenstander. Dette kan være et fargerikt bilde, en fin vase …

Blomster

Bruk gjerne blomster for å friske opp boligen og for å skape hyggelig stemning. Blomstene eller plantene bør da ikke være visne eller at blomstene ikke har blomster på seg.

Malingsstrøk

Det kan lønne seg å male enkelte vegger og rom hvis disse er veldig mørke. Bruk en lysere farge, slik at rommet føles større og mer luftig.

Les også:

Maling og sandpapir gir mest igjen for pengene

Gjør din bolig mer verdt

• styling
  • boligannonse
  • visning
  • verdiøkning
  • boligpris
  • boligsalg
  • interiør

Eiendomsmegler Krogsveen AS ble etablert i Bærum av gründer og eiendomsmegler Gunnar Krogsveen i 1975 og er i dag heleid av Danske Bank. Helt siden oppstarten har Krogsveen spesialisert seg på eiendomsmegling og har i dag gjennomprøvde systemer for hele salgsprosessen. Krogsveens visjon er å være det naturlige førstevalget gjennom å gi enestående opplevelser. Derfor setter vi alltid kunden i fokus og har i dag en svært høy kundetilfredshet.

I 2009 endret Krogsveen profil og innførte symbolet Lime, som står for merverdi skapt
gjennom kunnskap og erfaring opparbeidet gjennom mer enn 35 år. LItt MEr siden 1975.

Et av Krogsveens unike systemer er BoligsøkerRegisteret, som gjør at eiendomsmeglerne kan følge opp flere tusen potensielle kjøpere.

Krogsveen har 43 meglerkontorer med hovedvekt på Østlandet, samt Stavanger, Bergen og
Ålesund og rundt 300 ansatte. Markedsandelen ligger mellom 10 og 30 prosent i Krogsveens nedslagsfelt, i 2012 formidlet selskapet 6 700 boliger og hadde en omsetning på 415 millioner kroner. Selskapet er eid av Danske Bank. (Tall fra september 2013)