Pareto kjøper Krogsveen

Pareto overtar eierskapet av Eiendomsmegler Krogsveen, men selskapet skal fortsatt samarbeide med Danske Bank.

Krogsveen har 51 kontorer med hovedvekt på Østlandet samt Stavanger, Bergen og Ålesund og har til sammen 315 ansatte. Selskapet formidlet nærmere 8000 eiendommer i 2017. Overtakelsen er avhengig av Konkurransetilsynets godkjennelse, men vil trolig skje fra 1. mars 2018.

- Vi ser fram til å bli en del av Pareto som vi oppfatter som en sterk og solid virksomhet med en langsiktig strategi som sammenfaller med våre ambisjoner. Megling og rådgivning ut fra et stort kundefokus er fellesnevnere som Pareto nå vil ta videre med et genuint ønske om å styrke den posisjon Krogsveen har etablert. Samtidig er vi svært tilfreds med at vi gjennom avtalen sikrer et videre tett samarbeid med Danske Bank, sier Leif J. Laugen, administrerende direktør i Krogsveen.

Godt grunnlag for vekst

Pareto, som ble stiftet på tampen av 1985, har utviklet seg til å bli et konsern med et omfattende produktspekter og er en ledende og uavhengig aktør i det nordiske markedet for finansielle tjenester. Pareto Gruppen har pr. i dag ca. 600 ansatte fordelt på 11 land.

- Krogsveen er en sterk merkevare innenfor eiendomsmegling. Selskapet drives godt og har en solid bedriftskultur. I våre øyne gir dette et godt grunnlag for videreutvikling og vekst. Pareto har primært vokst organisk ved ansettelser av dyktige folk, men vi har også med hell overtatt og investert i komplementære megler- og forvaltningsmiljøer. Vi har stor tro på fokuserte meglerselskaper basert på solid fagkompetanse og høy servicegrad, sier Svein Støle, administrerende direktør i Pareto AS.

Tilfreds med fortsatt samarbeid

Krogsveen ble etablert i 1975 av gründer og eiendomsmegler Gunnar Krogsveen og har vært eid av Danske Bank siden 2005.

- Vi er tilfreds med at vi kan videreføre samarbeidet med Krogsveen selv om eierskapet nå endrer seg. Jeg er trygg på at vi sammen skal skape gode kundeopplevelser også framover, sier Trond F. Mellingsæter, styreleder i Krogsveen og landesjef for Danske Bank i Norge.

For ytterligere info kontakt:

Leif J. Laugen Adm.dir., Krogsveen Mobil: 992 40 690

Svein Støle Adm.dir., Pareto AS Mobil: 90 13 12 48

Stian Arnesen Kommunikasjonsdirektør, Danske Bank Mobil: 970 123 50

Fakta om Pareto:

Stiftet i 1985

600 ansatte i 11 land med kontorer i Oslo, Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Stockholm, Malmø, Helsingfors, København, London, Aberdeen, Frankfurt, Hamburg, Zürich, Paris, Singapore, Perth, New York og Houston.

Pareto tilbyr gjennom sine datterselskaper finansiell rådgivning, megling av verdipapirer, skip, rigg og forsikring, samt prosjektfinansiering og formuesforvaltning. Pareto har en eierandel på 15 % i Pareto Bank ASA.

Paretos driftsinntekter var i 2016 på 1,9 milliarder kroner. Årsresultat ble 742 millioner kroner og bokført egenkapital pr 31.12.2016 var 6,4 milliarder kroner.

Fakta om Krogsveen:

Etablert i Bærum i 1975 av gründer og eiendomsmegler Gunnar Krogsveen

315 ansatte fordelt på 51 meglerkontorer med hovedvekt på Østlandet, samt Stavanger, Bergen og Ålesund. Markedsandelene varierer fra om lag 10 prosent til 30 prosent i de områder av landet hvor Krogsveen har virksomhet.

Krogsveen hadde i 2016 driftsinntekter på 502 millioner kroner og et årsresultat på 35 millioner kroner.

Fakta om Danske Bank i Norge:

Etablert i Norge i 1859 og er i dag landets tredje største bank målt i utlånsvolum.

Bankens 997 ansatte betjener kunder i personmarkedet og bedriftsmarkedet i tillegg til store institusjonelle kunder fra 26 lokale bankkontor og fire regionale finanssentre.

Danske Bank har hovedkontor i København og er notert på Nasdaq Copenhagen.

• Salg

Eiendomsmegler Krogsveen AS ble etablert i Bærum av gründer og eiendomsmegler Gunnar Krogsveen i 1975. Helt siden oppstarten har Krogsveen spesialisert seg på eiendomsmegling og har i dag gjennomprøvde systemer for hele salgsprosessen. I 2017 ble selskapet kåret til best i bransjen på kundetilfredshet og lojalitet på Norsk Kundebarometer.

Et av Krogsveens unike systemer er BoligsøkerRegisteret hvor selgerne får tilgang på flere relevante kjøpere. De som er på boligjakt får informasjon om boliger som matcher deres ønsker - allerede før eiendommen blir lagt ut på markedet. På den måten får de bedre tid til å områ seg. Hele 4 av 10 boligsøkere ender opp som kjøpere.

Ålesund og rundt 330 ansatte. Markedsandelen ligger mellom 10 og 30 prosent i Krogsveens nedslagsfelt, i 2016 formidlet selskapet 8 000 boliger og hadde en omsetning på ca 500 millioner kroner.