På skirenn i Holmenkollen for aller første gang

Ungdommer fra både Pøbelprosjektet, Arbeidsinstituttet i Buskerud og VIBRO fikk en spennende dag da DNB tok med prosjektene i Kronprinsparets Fond til prøve-VM i skiskyting forrige uke. Enkelte ungdommer var mest opptatt av VIP-lunsjen, mens andre synes skytingen på stadion i Holmenkollen var veldig spennende.

- Det har vært en stor opplevelse å være her. Vi har aldri vært i Kollen før og nå har vi sett alle skiskytterne, blitt kjent med nye mennesker og kost oss i både tåke og sol, sier Caroline Kjærvik (16) og Mari Kyrrø (18) og fra Arbeidsinstituttet i Buskerud.

En idrett som engasjerer

Ungdommene ble hentet i busser både i Drammen, Sandvika og Oslo. For mange av ungdommene var det første gangen de var med på et arrangement på Oslos berømte vintersportarena, Holmenkollen. Nå fikk de oppleve verdensstjernene i skiskyting på nært hold.

- Vi er svært takknemlige for at vår hovedsamarbeidspartner DNB byr på flotte vinteropplevelser til ungdommene. Skiskyting er en av de mest populære idrettene i Norge og hører på mange måter til i den norske folkesjela. Idretten engasjerer også mange unge, og vi vet at ungdommene våre gledet seg enormt til denne dagen, sier daglig leder i Fondet Solfrid Flateby.

Moderne samfunnsansvar

DNB samarbeider både med skiskytterne og Kronprinsparets Fond. Selskapet er opptatte av å få til levende samarbeid med partnere sine. DNB holder blant annet økonomikurs for Pøbler i samarbeidet med Fondet, og ønsker å bruke kompetansen og kunnskapen i selskapet som konkret bidrag i samfunnsprogrammene sine.

- For vår del ble dette en fin måte både å gi vinteropplevelser til en bredde av norsk ungdom på, samt knytte sponsoratene våre tettere sammen. Dette har vært en utrolig fin dag for oss, og det er flott å se hvor mye glede ungdommene har i dette, sier Marketing Manager for DNB, Helle Christoffersen.

Medlem i Dow Jones Sustainability Index

DNB er Norges og et av Nordens største finanskonsern. Konsernet har som mål å påvirke økonomi, samfunn og miljø i positiv retning. I 2014 ble DNB for sjette gang tatt opp i verdens ledende bærekraftsindeks, Dow Jones Sustainability Index. Indeksen måler konsernets prestasjoner innenfor miljø, økonomi og samfunn og er en god målestokk for arbeidet med samfunnsansvar.Det er kun de ti prosent beste i hver enkelt bransje som kommer inn på indeksen.

Kronprinsparets Fond er et annerledes Fond som skal bidra til at ungdom i Norge har et godt liv, at det blir færre som faller «utenfor», at ungdom tar i bruk egne ressurser - og at deres drømmer går i oppfyllelse. Dette gjør vi gjennom tett samarbeid med sosiale entreprenører: Trivselsleder (aktivitet og inkludering), Arbeidsinstituttet i Buskerud (gjennomføring av vgs), Pøbelprosjektet (ungdom tilbake til skole og i arbeid) og VIBRO (samfunnsengasjert ungdom som jobber for og med ungdom). Kort fortalt handler det om å bringe ungdom tilbake til utdanning og arbeid, samt gi dem alternative mestringsarenaer.

En analyse av samfunnsnytten for ungdomsprosjektene i Kronprinsparets Fond viser en besparelse for samfunnet på 2,7 milliarder kroner (DNV GL, tidligere Det Norske Veritas, april 2014)