- Vi tror ungdom som har kommet litt skjevt ut kan gjøre en kjempegod jobb!

110.000 ungdom i Norge står utenfor skole- og arbeidsliv. Denne uken startet en av Norges største entreprenører, SKANSKA og Kronprinsparets Fond et nytt prosjekt for ungdom: Introduksjon til bygg- og anleggsfag. H.K.H. Kronprins Haakon ble med på deler av det første kurset.

- Dette er et godt eksempel på et opplegg som er bra for ungdommene, bedriften og for samfunnet. At bedrifter gir folk som trenger det en ny sjanse er veldig fint, sa Kronprins Haakon under besøket. Han fikk blant annet være med å bygge stillas sammen med ungdommene.

- Vi håper og tror ungdommene kan ta et enda bedre valg for egen del etter et slikt program, og vurdere om dette kan være noe for dem. Det var flott for oss å se engasjementet til ungdommene under både den teoretiske innføringen og de praktiske øvelsene. Vi tror ungdom som har kommet litt skjevt ut kan gjøre en kjempegod jobb, og for oss er det viktig å gi muligheter og vise hva vår bransje kan tilby, sier administrerende direktør i SKANSKA, Ståle Rød.

Spennende, praktiske oppgaver

Introduksjonsprogrammet går over to fulle dager og inneholder opplæring i sikkerhet, HMS, utstyr og hva bygg- og anleggsbransjen gjør, samt simuleringsøvelser og praktiske oppgaver med blant annet stillasbygging, slukking av brann i væske, fallsikring, 3D-modellering av byggeplass og bygging.

- Vi ønsker at programmet skal være realistisk, gi innføring i fagene, men også inspirere og motivere til deltakelse i arbeidslivet generelt. Det har vært utrolig morsomt å se ungdommene disse dagene, få innspillene deres, se gleden og entusiasmen underveis – og vi tror vi har hatt noen fremtidige arbeidstakere blant de første deltakerne, sier prosjektleder Eline R. Friis.

Har satt av praksisplasser til ungdommene

Ungdommene kan søke seg videre til del to som er et større program over flere uker. Entreprenøren har satt av flere praksisplasser til ungdommene som ønsker å søke seg jobb eller lærlingplass etter opplæringsprogrammet, og ønsker å kjøre mange programmer fremover.

- Vi ønsker å bygge en større og bredere bro mellom ungdom og arbeidslivet. For oss er dette en del av vårt naturlige samfunnsansvar. Vi er en stor aktør, og ønsker å bidra der vi kan. Skanska har mange programmer for og med ungdom flere steder i verden, og dette samarbeidet med Kronprinsparets Fond passer oss meget godt. Vi gleder oss til å forsterke dette ytterligere i tiden fremover, forteller Rød.

Bruker daglig virke til å løse samfunnsmessige utfordringer

Hver tredje elev faller fra i videregående opplæring, og frafallet er aller størst innen yrkesfag. Ofte er distansen mellom liv og lære stor, og ungdommene vet ikke hva de konkret velger eller hvordan hverdagen i yrket ser ut. Ungdommene fra Pøbelprosjektet, som var med denne uken på det nye programmet, fikk oppleve arbeidshverdagen gjennom både teori og praksis.

- Vi håper jo dette skal være en skikkelig vinn-vinn-vinn. Ungdommene får se hva byggfag er, og blir kanskje motiverte til å gå denne retningen eller søke seg jobb i entreprenørbransjen, SKANSKA får enda flere å rekruttere blant, og samfunnet får ungdom tilbake i skole og arbeid. Vi synes det er flott når næringslivsaktører velger å tenke nytt og annerledes, og bidra gjennom sitt daglige virke til å løse en større samfunnsutfordring, sier daglig leder i Kronprinsparets Fond, Solfrid Flateby.

Ungdom fra ulike prosjekter

Denne uken var det ungdom fra Pøbelprosjektet på programmet. Pøbelprosjektet er ett av fire prosjekter i Kronprinsparets Fond. SKANSKA ønsker å tilby flere grupper ungdom tilsvarende.

Om SKANSKA

Skanska AB er et av verdens ledende entreprenørkonsern med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekter i offentlig-privat samarbeid. Selskapet kombinerer global styrke med lokal markedskunnskap og har som mål å være ledende innen miljø, sikkerhet og etikk. Skanska AB har 60 000 ansatte, hvorav ca. 4.000 i Norge.

For ytterligere kontakt:

Prosjektleder SKANSKA, Eline R. Friis, epost: eline.friis@skanska.no, tlf. 400 06 401.
Daglig leder Kronprinsparets Fond, epost: solfrid@kppfond.no, tlf. 900 35 897.

• skanska
  • kronprins haakon

Kronprinsparets Fond er et annerledes Fond som skal bidra til at ungdom i Norge har et godt liv
, at det blir færre som faller «utenfor», at ungdom tar i bruk egne ressurser - og at deres drømmer går i oppfyllelse. Dette gjør vi gjennom tett samarbeid med sosiale entreprenører: Trivselsleder (aktivitet og inkludering), Arbeidsinstituttet i Buskerud (gjennomføring av vgs), Pøbelprosjektet (ungdom tilbake til skole og i arbeid) og VIBRO (samfunnsengasjert ungdom som jobber for og med ungdom). Kort fortalt handler det om å bringe ungdom tilbake til utdanning og arbeid, samt gi dem alternative mestringsarenaer.

En analyse av samfunnsnytten for ungdomsprosjektene i Kronprinsparets Fond viser en besparelse for samfunnet på 2,7 milliarder kroner (DNV GL, tidligere Det Norske Veritas, april 2014)