LELLO//ARNELL står bak verket "Illuminated" Foto: Arash Nejad

Blogginnlegg -

Haugenstua skole har fått ny kunst

I 2016 er en rekke nye kunstverker blitt installert på Haugenstua skole. Her ser vi verket Illuminated av kunstnerdueoen LELLO//ARNELL (Jørgen Craig Lello og Tobia Arnell)

Foto: Arash Nejad

Om verket skriver kunstnerne selv:

Illuminated er utformet for å formidle tanker rundt elevenes læresituasjon og skolen som en formidler av nye måter å se verden på.

Et av de mest fundamentale temaene i vårt kunstneriske virke er Verdensbildet som en bred definisjon av hvordan vi oppfatter virkeligheten. Slik vi har arbeidet med dette begrepet, er et verdensbilde noe som er i en kontinuerlig tilstand av bevegelse. Denne bevegelsen omhandler like gjerne subjektet som objektet; altså endrer verden seg samtidig som øynene som ser den forandrer seg.

I våre galleriarbeider blir verdensbildet gransket med utgangspunkt i relasjonen til betrakteren. Det er betrakterens figurasjon i motivet som dekonstrueres og modelleres på nytt i utstillingenes kontekst. I arbeidet med dette verket har det vært konteksten rundt Haugenstua skole som har vært målet. I motsetning til å dekonstruere har vi her vært opptatt av å rekonfigurere.

Verket setter betrakteren inn i en dynamisk dialog med institusjonen og med arkitekturen. Dette skjer både optisk i skulpturens refleksjon men også gjennom ideer rundt skolen som en tilbyder av perspektiver. Skolen bistår sine elever i å få øye på verdensanskuelser, ideer, konsepter og kunnskap som de i utgangspunktet ikke har tilgang til.

Fakta:

Diameter: 4m.

38 vinklede, irregulære speil som til sammen danner en sirkel. Speilene er limt på opphengselementer av pulverlakkert stål. Bakgrunn av pulverlakkert aluminium.

Speil: Blankt speil av glass, 4mm, mattslipt kant, uten profil

Lim: Casco SuperFix

Festemateriell: Nylonplugg, 6x30mm, skruer 6x50mm / Messinganker, M5x20mm, M5 bolt

Lakkering: Pulverlakk, RAL 9011 Matt

Verket er utført i form av 38 opphengselementer utført i pulverlakkert stål. Hvert element har 3-4 "nøkkelhulloppheng" på baksiden, hvor hvert element er montert på 3-4 betongskruer i plugg, alternativt bolt i messinganker. Verket er montert fra bunn til topp, ettersom nøkkelhullopphenget krever at hvert element føres inn på skruene og deretter skyves ned for å låses.

SAMARBEIDSPARTNERE / LEVERANDØRER:

WaterJet Norge AS: Vannskjæring