Årets Tegneserie 2016-prisen gikk til Anja Dahle Øverbye. Foto: Johan Øverbye.

Debutant vant Årets Tegneserie 2016

Anja Dahle Øverbye laget tegneserie med bakgrunn i egen oppvekst på nord-Vestlandet. For "Hundedagar" fikk hun idag prisen Årets Tegneserie 2016.

Det er Serieteket/Deichmanske Grünerløkka, Tronsmo bokhandel og Grafill som står bak den nye prisen. Årets tegneserie skal hedre den beste utgivelsen, og prisen på 30.000 kroner skal gå til en norsk tegneserieskaper som har utmerket seg på et høyt faglig nivå i året som har gått. Prisen ble delt ut for første gang fredag under Oslo Comics Expo på Deichmanske bibliotek, Grünerløkka.

En debutant som med stilsikker eleganse bruker visuelle og fortellertekniske virkemidlene til fulle, heter det i juryens begrunnelse. Desto mer imponerende er det da at årets prisvinner er en debutant. Serieskaperens vare blyantstrek og luftig uttegna sidekomposisjoner byr leseren et vell av detaljer å dvele ved, sier juryen videre.

Prisen er ment som et bidrag til at norske tegneserieskapere skal få fortsette å være akkurat det! Serieteket/Deichmanske Grünerløkka, Tronsmo bokhandel og Grafill ønsker økt forståelse for norske tegneserieskaperes faglige nivå. - Vi trenger tegneserier som evner å overraske og får oss til å løfte blikket, og vi trenger tegneserier som barn og unge digger, sier Berit Petersheim, daglig leder for Oslo Comics Expo og Serieteket/Deichmanske bibliotek.

Link:

I år går Oslo Comics Expo av stabelen for tiende gang, og i den forbindelse er det en glede å konstatere at festivalen har kommet langt siden oppstarten i 2007. Selv om OCX nå har etablert seg som en av tegneserie-Norges sentrale institusjoner er motivasjonen for å arrangere festivalen fortsatt å løfte fram ny, spennende og viktig tegneseriekunst fra hele verden, og være en naturlig møteplass for både bransje, amatører og publikum.

På OCX kan du møte tegneserieskapere gjennom sceneintervjuer, panelsamtaler, utstillinger, signeringer, gameshow og fester, og du vil også få muligheten til å oppdage nye favoritter på markedsplassen. Som i fjor vil markedsplassen være åpen både fredag og lørdag, og som alltid vil det bli anledning til å sikre seg både rykende ferske arbeider og gamle tegneserieskatter fra butikker, forlag og serieskaperne selv.

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.