Foto: Kulturetaten

Kunst på skatehallen

Arbeidet med kunstprosjekt ved Oslo skatehall på Voldsløkka er begynt.

Line Fasteraune er innstilt som kunstkonsulent ved prosjektet. Hun skal lede et kunstutvalg bestående av arkitekt, skatere og byggherre. Her er Fasteraune kunstfaglig ansvarlig, som skal finne en kunstner til prosjektet.

Den nye hallen åpnet 12. januar 2017. Byggingen av uteområdene er planlagt å starte opp i løpet av året.

Kulturetaten har lagt føringer på at det kommende kunstverket skal være utendørs. Ønsket er at kunstverket kan komme flere brukere av Voldsløkka til gode og at det ikke skal komme i konflikt med det arkitektoniske uttrykket i skatehallen.

Oslo kommunes kunstordning (OKK) skal sørge for at profesjonell samtidskunst preger Oslo kommunes offentlige bygg og uterom til glede for byens befolkning.

Kunstordningen blir årlig tilført midler fra Oslo kommunes investeringsbudsjett. Kunstordningen skal finansiere kunstproduksjon, innkjøp av kunst, kunstforvaltning og kunstformidling.

Kunstordningen administreres av Kulturetaten, som har ansvar for å samle og koordinere produksjon av profesjonell kunst i Oslos offentlige miljøer.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunene. Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamlinger, kulturhistoriskeeiendommer, byomfattende arrangement, musikk- og kulturskolen, økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er endel av etatens portefølje.