Offisiell åpning Tveten gård

Offisiell åpning Tveten gård

Søndag 28. mai markeres det at Tveten gård er rehabilitert.

Nå skrives et nytt kapitel i Tveten gårds historie. Gårdsanlegget med en historie tilbake til 500-tallet er en av de historiske Akergårdene, som preget Groruddalen før drabantbyene vokste frem i etterkrigstiden.

Kulturetaten har hatt ansvaret for arbeidet, som startet i 2009.

Den offisielle åpningen skjer ved:

• Rina Mariann Hansen, Byråd for kultur, idrett og frivillighet
  • Knut Røli, BU-leder bydel Alna
  • Hilde Barstad, direktør Kulturetaten

Program søndag. 28. mai
16.00Aktiviteter, stands, åpne bygg
17.30Offisiell åpning
18.00Parkkveld med Jan Eggum

Tidslinje rehabilitering

2008 Oslo kommune kjøper Tveten gård

2009/10 Tilstandsvurdering av bygningsmassen

2009/10 Brenneribygget: Brenneribygningen hadde stort omfang av råteskader i bindingsverket, taket og bunnsvillene. Bygningen måtte jekkes opp for at alle bunnsviller kunne skiftes ut. Materialer ble gjenbrukt der dette var mulig. Bygningen ble til slutt kalkpusset utvendig og innvendig.

2010 Ishuset: Den enkle bygningen som består av murhvelving med tak over, ble totalrehabilitert.

2011 Stabburet: Stabburet ble utvendig rehabilitert og klokketårnet ble rekonstruert. Strøm ble senere lagt inn.

2013 Drengestua: Drengestua er totalt rekonstruert og alle de bygningsdeler som kunne gjenbrukes er brukt. Hele den bærende konstruksjonen var soppinfisert og måtte skiftes.

2014 Veslestua: På bygget fra 1922 ble tak, yttervegger, dører og vinduer rehabilitert.

2016 Hovedhuset: Bygget ble tilbakeført til fordums prakt, med

reetablert veranda med utgang til hagen og nyy vindfang. Alt treverk som ikke var angrepet av sopp ble gjenbrukt. En byggarkeologisk rapport la grunnlaget for fargevalg inn og med møbler fra Akersamlingen er storgården gjenskapt.

80 millioner kroner har blitt brukt på rehabiliteringen av anlegget.

Videre bruk av Tveten gård

Tveten gård eies av Oslo kommune og forvaltes av Kulturetaten. Gårdsanlegget er en av de historiske Akergårdene i Groruddalen. Kulturetaten legger til rette for at profesjonelle kunst- og kulturaktører, samt det lokale, frivillige kulturlivet har gode steder å utfolde seg på. I tillegg til å være møteplass for et mangfold av lokale lag og foreninger, skal Tveten gård være en kulturarena for hele byen.

Tveten gård utvikles i samsvar med visjonen «bevaring, bruk og utvikling». Dette betyr et levende gårdsanlegg med en rekke forskjellige aktiviteter, som samtidig tar hensyn til byggenes historiske verdi. Gården skal bli en lokal og byomfattende kulturell møteplass på tvers av generasjoner, hvor anleggets kulturhistoriske verdi formidlesgjennom daglig bruk.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunene. Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamlinger, kulturhistoriskeeiendommer, byomfattende arrangement, musikk- og kulturskolen, økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er endel av etatens portefølje.