Oslo Skaperfestival:  Hva finnes i koblingen  mellom det fysiske og digitale?

Oslo Skaperfestival: Hva finnes i koblingen mellom det fysiske og digitale?

Deichmanske hovedbibliotek huser Oslo Skaperfestival 21. og 22. oktober. På festivalen kan du selv se hva som finnes i koblingen fysisk og digitalt: Gjennom lek, læring, utstillinger, workshops og foredrag. Oslo Skaperfestival - festivalen for kreativitet, innovasjon og skaperglede.

På festivalen kan du oppleve over 50 utstillere, foredrag og delta på kurs og verksteder. Møt skaperne bak verdens raskeste kjelke, roboten AV1 , 3d-printere, Staaker droner, origamikajakker og pannekakeroboter. I tillegg kommer BBC og snakker om den største utdanningsteknologiske satsningen i moderne tid - BBC micro:bit!

Det arrangeres også lærerkurs for 50 lærere i BBC micro:bit og mer enn 400 ungdomsskoleelever kommer for å få vekket en interesse for realfag, innovasjon og skaperglede. Det bor en skaper i oss alle. Ta med hele familien på lørdag og delta på foredrag og workshops sammen.

- Deichmanske bibliotek brenner for skaping og deling av kunnskap og kultur. Det finnes så mye energi og engasjement blant folk. Oslo Skaperfestival skal være en åpen lærings- og kunnskapsarena som får frem ideene og skaperkraften. Det er en naturlig del av biblioteket, og vi synes også det er viktig at arrangementet er åpent for absolutt alle, sier Grete Stuevold Madsbakken, leder for Deichmanske hovedbibliotek.

- Koding handler om å skape noe digitalt, men det gis ekstra verdi når vi kan knytte det til den fysiske verden vi lever i. Koblingen mellom koding og elektronikk åpner for utrolige muligheter som kan vise vei for nysgjerrige barn. I år har vi et ekstra fokus på BBC micro:bit, en kontroller med lys, knapper og mange sensorer som kan programmeres og som er en del av den største utdanningsteknologiske satsingen i moderne tid. Vi arrangerer foredrag med BBC og Microbit Foundation, microbitekurs for lærere og drop-in kurs for barn og unge i løpet av helgen, kommenterer Tjerand Silde, prosjektleder for Lær Kidsa Koding.

-Norsk Teknisk musem er stolte medarrangører på Oslo Skaperfestival. Museet er opptatt av å bidra til at det lages gode arenaer for kreativitet, innovasjon og skaperglede og har tidligere arrangert skaperfestivalen Oslo Maker Faire i samarbeid med Universitetet i Oslo og etablerte i 2015 Teknoteket makerspace, et digitalt verksted for kreativ skaping. På festivalen deltar dessuten 20 undommer som er med på Oslo Vitensenters/Teknisk museums realfagsprogram for talenter, sier Hans Weinberger, direktør ved Norsk Teknisk Museum.

- Hva er forskjellen mellom teori og praksis? Det er i spenningsfeltet mellom teori, forskning og kunnskap på den ene siden, og praksis, lek og eksperimentering på den andre, at alt det spennende skjer. Vi er opptatt av å oppmuntre til dyp og autentisk forståelse av verden omkring oss ved hjelp av noe så enkelt som lek og eksperimentering. Vi tror at Oslo Skaperfestival bidrar på en solid måte til å øke interessen for vitenskap og forskning, spesielt realfag og matematikk, sier Roger Antonsen fra Norway Makers.

Oslo Skaperfestival:

• Fredag 21. oktober, kl 10-17.00
  • Lørdag 22. oktober, kl. 10 -17.00
  • Deichmanske hovedbibliotek, Arne Garborgs plass 4, Oslo
  • Gratis inngang. Over 50 utstillere.

Oslo Skaperfestival arrangeres i et samarbeide mellom:

Festivalens hovedsponsor er Nordic Semicondutor, det norske selskapet som har vært med på å utvikle teknologien i BBC micro:bit.

Pressekontakt:

Ida Faldbakken

ida@faldbakken.com

BBC:Micrbit

Hvorfor gir BBC og næringslivet bort 1 million mikrodatamaskiner til britiske 12-åringer? Fredag 21. oktober kl 10.00 får du svaret. Da kommer Gareth Stockdale fra BBC Learning og Philip Meitiner fra micro:bit Foundation for å fortelle om BBC micro:bit og hvorfor BBC engasjerer seg i å utdanne en ny generasjon skapere.

Pannekakerobot

Døtrene til Miguel utfordret ham til å lage en robot som kunne lage pannekaker. Det gjorde han – i LEGO! Mange syntes den var artig og ville kjøpe den. Ved hjelp av folkefinansiering fikk han penger, sa opp jobben sin, flyttet til USA og gjorde LEGO-prototypen om til et produkt. På Oslo Skaperfestival får du høre Miguel fortelle om hele eventyret.

Staaker Drone:

Ole Jørgen har vært med å lage en drone som følger deg og filmer deg når du tar en backflip på ski! Staaker omtales som en intelligent flygende kamera og har fått stor oppmerksomhet i media verden rundt! På Oslo Skaperfestival forteller han deg om hvordan den ble til!

Verdens raskeste kjelke:

Nima er glad i kjelker og fart. Så glad er han i det at han har brukt de siste årene på å lage verdens raskeste kjelke. På Oslo Skaperfestival får du se en skalamodell av kjelken som han bruker til å teste i vindtuneller og høre om hans fabelaktige eventyr.

Robot for langtidsykemeldte barn:

No Isolation har laget roboten AV1 for å bringe elever med langvarig sykdom ut av isolasjon. No Isolation har på under et år bygget en produksjonsmodell av roboten. Den er nå i salg, men produksjonen skjer fortsatt i selskapets små lokaler på Fredensborg. På Oslo Skaperfestival kan du høre Jon snakke om det å gå fra musikkstudier til robotbygging og hvorfor alle kan bli en skaper.

Kulturetaten i Oslo kommune omfatter Oslo byarkiv, folkebibliotekene i Oslo, museer, kunstsamling- og forvaltning, kultureiendommer, byomfattende arrangementer, samt tilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv.