Arnfinn Midtbøen, Nancy Herz og  Abdirahman Hassan stiller i debatt om ytringsfrihet på Deichman Tøyen tirsdag kveld.
Arnfinn Midtbøen, Nancy Herz og Abdirahman Hassan stiller i debatt om ytringsfrihet på Deichman Tøyen tirsdag kveld.

"Skamløs"-Nancy stepper inn for Sumaya i debatt om ytringsfrihet

Skribent, samfunnsdebattant og «skamløse» Nancy Herz (22) stepper på kort varsel inn etter at den norsksomaliske samfunnsdebattanten Sumaya Jirde Ali måtte trekke seg fra paneldebatt på Deichman Tøyen tirsdag. Et av temaene Jirde Ali (20) skulle snakke om var nettopp prisen noen må betale for å ytre seg i norsk offentlighet.

"Hvorfor ytre seg?" er tittelen på paneldebatten Deichman Tøyen holder tirsdag 6. mars i biblioteket. Etter planen skulle Sumaya Jirde Ali delta i panelet, men etter hets og trusler den siste uka har hun valgt å trekke seg av hensyn til sin psykiske og fysiske helse. Inn stepper i stedet skribent, samfunnsdebattant og «skamløse» Nancy Herz (22).

- Hets og trusler truer ytringsfriheten og en saklig og konstruktiv samfunnsdebatt. Når vi på tirsdag har en tom stol som følge av det enorme presset Jirde Ali har blitt utsatt for, må dette tas på alvor. Vi må først og fremst fortsette med det viktige holdningsarbeidet som gjøres for å bekjempe hatprat, men våre politikere og samfunnet forøvrig må også følge opp med handling, sier Herz om hvorfor hun stiller til debatt på Deichman Tøyen.

Herz gjorde seg bemerket i 2016 da hun skrev kronikken «Vi er de skamløse arabiske jentene, og vår tid begynner nå» i Aftenposten Si;D. Samme år mottok hun den nyopprettede Skamløsprisen fra Sex og Samfunn, og i fjor kom boka Skamløs som Herz forfattet sammen med Amina Bile og Sofia Nesrine Srour.

Et demokratisk problem

At det nettopp er unge kvinner med minoritetsbakgrunn som betaler den høyeste prisen for å ytre seg i Norge dag, er ingen hemmelighet.

- Det koster å ytre seg, men for noen av oss er prisen høyere enn for andre. At unge kvinner pushes ut av samfunnsdebatten er et demokratisk problem. Det skal ikke koste så mye å bruke stemmen sin. Det er et stort skille mellom uenighet og hets, sier Herz og legger til:

- Jeg stiller tirsdag for å fremheve noen av utfordringene ved å ytre seg, og hvorfor det likevel er viktig. Som kvinnelig debattant uten hodeplagg får jeg mindre hets enn meddebattanter som bruker hijab, og det er viktig å kjenne til sine privilegier og til den interseksjonelle diskrimineringen som kommer til uttrykk også i kommentarfelt. Hvem som mottar hets er med på å forme ytringsrommet vårt, og gjøre floraen av stemmer mer begrenset".

Viktigere enn noensinne

- Å måtte avlyse deltakelsen sin i en paneldebatt om konsekvensene av å ytre seg, på bakgrunn av trusler og hets, taler for seg selv. Vi er utrolig lei oss for at Sumaya Jirde Ali har blitt utsatt for mobbing av en slik art at det går utover helsen hennes, og at hun derfor har måttet gi fra seg muligheten til å fremme synspunktene sine i uken som kommer. Denne debatten er nå mer brennaktuell enn noensinne, og det er viktig for oss på Deichman Tøyen å vise vår støtte til unge norske stemmer som fortjener å bli hørt og respektert, sier Reinert Mithassel, leder for Deichman Tøyen og Deichman Biblo Tøyen.

På Deichman Tøyen møter Herz Abdirahman Hassan og Arnfinn Midtbøen til samtale 6. mars. Hassan er inkluderingssekretær i Natur og ungdom, og sentralstyremedlem i Landsforeningen mot rasisme. Han har markert seg som kritiker av diskriminering i arbeidslivet, og som talsperson for minoritetsmannen. Midtbøen jobber ved Senter for samfunnsforskning, og har vært del av forskerteamet bak to rapporter om status for ytringsfriheten i Norge mellom 2013 og 2017. Han forsker også på temaer knyttet til innvandring og integrasjon, som diskriminering i arbeidslivet, statsborgerskap, etniske hierarkier og situasjonen for etterkommere av innvandrere i utdanning. Samtalen ledes av forfatter og spesialbibliotekar Ane Nydal.

Paneldebatt: «Hvorfor ytre seg?»

Tirsdag 6. mars kl. 19.00.

Deichman Tøyen, Hagegata 28, 0653 Oslo (Tøyen Torg).

Ingen påmelding. Gratis inngang.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunene, og har ansvaret for å tilrettelegge for et bredt kulturtilbud. Oslo byarkiv, museer, kunstsamlinger, kulturhistoriskeeiendommer, byomfattende arrangement, musikk- og kulturskolen, økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er endel av etatens portefølje.

Fra 1. januar 2018 ble Deichman en ny etat for bibliotek i Oslo kommune.

Begge etatene er underlagt Byrådsavdelingen for kultur, idrett og frivillighet (KIF).