Et av vinnerutkastene: av Kristine Øksendal i samarbeid med arkitekt Jonas Løland.

Syv vinnere - kunst til barnehager

Syv vinnerer er plukket ut i Oslo Kommunes åpne idekonkurranse om kunst i barnehager i Oslo.

Bakgrunn
I november 2017 inviterte Oslo kommune (Kulturetaten) kunstnere i Norge og internasjonalt til en åpen idekonkurranse om kunst i offentlig rom og friområder tilknyttet barnehager i Oslo. Skissekonkurransen ble gjennomført i samarbeid med UKS (Unge Kunstneres Samfund), som fungerte som sekretariat, og som opprettet en online søknadsportal for konkurransen. Fristen for å sende inn forslag var i midten av februar 2018.

Hele hundre forslag ble sendt inn og Oslo Kommune og UKS (Unge Kunstneres Samfund) er nå glade for å kunne offentliggjøre de syv vinnerne av den åpne idekonkurransen. Vinnerne er innstilt av en fagjury sammensatt av to medlemmer oppnevnt av UKS, et medlem fra Omsorgsbygg Oslo KF, et medlem som leder en barnehage i Oslo kommune, samt et medlem fra Oslo kommunes Kulturetat.

Vinnerne er Ellinor Aurora Aasgaard i samarbeid med Veljko Markovic, Nina Beier, Danny Nhat i samarbeid med Roman Kekel, Sandra Vaka Olsen, Ingrid Solvik, Eirik Sæther, - og Kristine Øksendal i samarbeid med arkitekt Jonas Løland.

Juryen uttaler:
«Vi har ønsket at skisseprosjektene skal visualisere spennende ideer til nye kunstprosjekter for kunst i offentlig rom og friområder tilknyttet barnehager – som beskrevet i utlysningsteksten. Det har været et tydelig mål at kunstprosjektene fremstår som sterke samtidsuttrykk og har en høy kunstnerisk kvalitet, samtidig som de viser en forståelse av kjernebrukerne – både barn og øvrig publikum – i områder med mangfoldig aktivitet med bl.a. bomiljøer og friarealer.»

Juryen sier videre:
«Det har selvfølgelig vært utrolig vanskelig å velge syv prosjekter ut av den store søknadsmassen på 100 søknader, men juryen har hatt en god prosess og det har vært stor enighet om kvaliteten på de utvalgte skisseprosjektene»

Konkurransen for kunst i offentlig rom og friområder tilknyttet barnehager i Oslo er en skissekonkurranse. Etter at juryen har innstilt disse syv skisseprosjektene tas de videre til detaljprosjektering for å bli utviklet med hensyn til økonomi, gjennomførbarhet og bestandighet i dialog med Kulturetaten – som også beskrevet i utlysningsteksten. Det siktes mot å realisere prosjektene i løpet av 2019.

Følgende barnehager er aktuelle for prosjektene: Kilden Barnehage, Lia Barnehage, Lilleslottet Barnehage, Marmorberget Barnehage, Rødtvet Barnehage, Teglverket Barnehage, og Storgården Barnehage.

Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunene, og har ansvaret for å tilrettelegge for et bredt kulturtilbud. Oslo byarkiv, museer, kunstsamlinger, kulturhistoriskeeiendommer, byomfattende arrangement, musikk- og kulturskolen, økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er endel av etatens portefølje.

Deichman er etat for bibliotek i Oslo kommune, opprettet 1. januar 2018.

Begge etatene er underlagt Byrådsavdelingen for kultur, idrett og frivillighet (KIF).