Tiltak mot hærverk

Pressemelding   •   apr 15, 2019 10:36 CEST

I Minneparken i Oslo har noen gjentatte ganger lagd bål blant kulturminner.

I Minneparken har noen gjentatte ganger tent bål blant middelalderruinene. Nå igangsetter Kulturetaten flere tiltak for å forhindre at hærverket fortsetter.

Kulturetaten i Oslo kommune forvalter middelalderruinene i Gamlebyen. Både i Middelalderparken og ruinene etter St. Halvardskatedralen i Minneparken.

- Vi har en driftstekniker som bor i Gamlebyen som skal ta ekstra runder her påsken. Vi har også hyret inn et vaktselskap som skal se til området, sier Stian Pettersen, avdelingsdirektør i Kulturetaten.
- Utover dette setter vi straks over påske i gang med mer formelle tiltak, som skilting, tettere samarbeid med andre etater og organisasjoner i nærområdet.

Avisen Vårt Oslo har hatt flere oppslag opp problemet med båltenning i fortidsminnene. Forut for dette var etaten klar over problemene og hadde innkalt til befaring på området Bymiljøetaten og St. Halvardshjemmet.

- Vi ønsker en god dialog med involverte parter. Dette kan i seg selv være forebyggende i fremtiden, sier avdelingsdirektør Stian Pettersen i Kulturetaten.
- Dette er jo både ødeleggende for kulturminnene og samtidig lite hyggelig for beboerne i området.

Publikum kan varsle
Utover tettere dialog med St. Halvardshjemmet og Bymiljøetaten, vil det bli skiltet tydelig at grilling ikke er lov på middealderruinene. Hærverket som har foregått i Minneparken er politianmeldt. Stian Pettersen håper oppmerksomheten saken har fått, gjør at publikum også varsler om problemet.

- Vi regner ikke med at politiet vil patruljere Minneparken., men vi håper at anmeldelsen gjør at de kanskje tar en ekstra titt over muren når de er forbi.
- Kulturetaten ønsker fortløpende å bli gjort oppmerksom på problemer, men direkte ulovligheter må følges opp av politiet, sier Stian Pettersen, avdelingsdirektør i Kulturetaten.

Fakta om Minneparken
Minneparken, på folkemunne kjent som Ruinparken, er en park i tilknytning til Oslo torg i Gamlebyen i Oslo. Parken inneholder ruinene av Oslos første domkirke: Hallvardskatedralen, Olavsklosteret og Korskirken. Minneparken ble innskrenket i samband med utvidelse av Bispegatas østre forlenging mot slutten av 1930-tallet/begynnelsen av 1960-tallet, da det ble lagt betonglokk over søndre del av Hallvardskatedralen. Olavsklosteret er i dag under ruinrestaurering ved Riksantikvaren.
(Kilde: Wikipedia)

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Oslo byarkiv, Popsenteret, Øvingshotellet, Vigeland-museet, Oslo kommunes kunstsamling, kulturhistoriske eiendommer, Oslo kulturnatt, Oslo kulturskole og økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv er også endel av etatens portefølje.

Kommentarer (0)

Kommentar