Vannspeilet i Middelalderparken fylles nå med vann ferdig til helgen. Foto: Per Ole Hagen

Vannet fylles nå i Middelalderparken

I november i fjor ble vannet, kalt vannspeilet, tømt i Middelalderparken i Oslo. Vannet ble tappet i forbindelse med byggearbeid i området. Nå er arbeidet ferdig og vi har renset bunnen. Vannkranen er satt på igjen.

En uke bruker vi på å fylle vannet. Så til helgen er vannspeilet fullt. Vannspeilet er en del av middelalderhistorien til Oslo. Det ble laget slik sjølinjen i Oslo så ut på 1300-tallet.

Middelalderparken – kulturarvstedet i Oslo

Det foreligger planer for bygging av brygge, sjøboder og også naust til båten Norild som skal ligge på vannet. Norild er en kopi av en middelalder-båt funnet i Schweigaards gate i 2011. Den ble bygget, navngitt og sjøsatt på vannspeilet i 2019 sammen med over 2000 skoleelever, og er et samarbeid med Oslo kommune og Norsk Maritimt museum.

Oslo ladegård ligger også i Middelalderparken.

Regioner

• Kulturetaten i Oslo kommune har fagansvaret for kunst og kultur i kommunen. Kulturetaten skal tilrettelegge for et bredt og mangfoldig kulturtilbud i Oslo. Etaten forvalter økonomitilskudd til kunst og kulturtiltak, mediestøtte, ferieleire, frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner og musikkliv. Oslo byarkiv, Popsenteret, Øvingshotellet, Vigeland-museet, Oslo kommunes kunstsamling, kulturhistoriske eiendommer, Oslo kulturnatt, arrangementskontoret og Oslo kulturskole er også i etatens portefølje.

Kjersti Tubaas

Relatert materiale