Skøyteglede på Vannspeilet i Middelalderparken. Foto: Børge A. Roum (CC BY-AS)

Skøyteis for store og små på Vannspeilet!

Vannet i Middelalderparken i Bjørvika, det såkalte Vannspeilet, blir brøytet og klargjort for skøyteis. Det betyr at både store og små kan nyte vinterdagene med kulturhistoriske eiendommer i ryggen.

Etter nye vurderinger fra Oslo kommune på bruk av byens skøyteis, har Kulturetaten lagt til rette for at flere Oslofolk kan snøre på seg skøytene.

«Naturisen på Vannspeilet er veldig populær, og vi synes det er fantastisk å se så mye skøyteglede blant kultureiendommene fra Oslos eldste historie. Vi har derfor omprioritert midler for å kunne fortsette å brøyte isen for innbyggernes beste, så fremt kaldværet holder seg og isen er sikker». — Kim Hedemann Brenn, seksjonsleder i Kulturetaten.

Dette er et viktig lavterskel tilbud til byens innbyggere og det er vurdert som lav risiko for smitte. Brøytingen gir større isflate og plass til flere, men vi minner likevel på om å følge smittevernregler og dele på plassen.

For å sikre at isen er trygg gjøres det ukentlige kontroller av tykkelsen på isen. Dette arbeidet kan man følge med på her: iskart.no.

Brøyting av skøyteisen på Vannspeilet. Foto: Asbjørn Johnsrud, Kulturetaten

Visste du at for 700 år siden gikk man også på skøyter på Vannspeilet?

Ved arkeologiske utgravninger er det funnet mange islegger. Dette er bein fra dyr, helst geit eller gris, som er tilhugget og hvor det er boret hull til reimer. I Middelalderen festet man disse under skoene – for å komme seg fort fram over fjorden om vinteren. Ved hjelp av en stokk eller staver var det enklere å holde balansen og man fikk bedre fart.

Lurer du på hvordan det så ut ved Vannspeilet på denne tiden? Finn fram mobilen, gå inn på oslo1324.no i nettleseren og velg 360º-tur. Nå kan du bevege deg virtuelt rundt i Bispeallmenningen i Oslo, gaten som i dag heter Bispegata.

Islegg funnet i Middelalderbyen i Oslo. Foto: Oslo ladegård, Kulturetaten

Om Vannspeilet:

Vannspeilet er en del av middelalderhistorien til Oslo. Det ble laget slik sjølinjen i Oslo så ut på 1300-tallet. Vannspeilet ble etablert i forbindelse med opprustingen av området og forvaltes av Kulturetaten.

Det finnes planer for bygging av brygge, sjøboder og naust til middelalderbåten Norild som skal ligge på vannet. Norild ble bygget, navngitt og sjøsatt sammen med over 2000 skoleelever for to år siden og er en kopi av en middelalderbåt funnet i Schweigaards gate i 2011. Båten er et samarbeid med Oslo kommune og Norsk Maritimt museum.