-Jeg er et bevis på at livet ikke tar slutt selv om ting blir utfordrende. Jeg er for evig takknemlig for ingeniørteamet til Jaguar Land Rover, sier Takuma Aoki.

Japanske Takuma Aoki skaper historie i I-PACE

For første gang i historien konkurrerer en funksjonshemmet mann i et internasjonalt, elektrisk racing-løp.

I 1998 havnet den japanske motorsykkelføreren, Takuma Aoki, i en fatal ulykke som nesten kostet han livet. Ulykken resulterte i lammelse fra livet og ned. Den tidligere World Superbike og Grand Prix føreren lot ikke skaden stoppe han fra drømmen om å komme tilbake til sporten. Siden ulykken, har Aoki fortsatt å involvere seg i motorsport, og konkurrert på fire hjul ved å bruke spesialmodifiserte kjøretøy i både Dakar Rally i 2009 og 2016, og Asia Cross Country Rally.

-Takuma Aoki er ikke bare en fantastisk idrettsutøver, men et symbol på vår selskapskultur om å aldri gi opp. Vi er svært stolte av å ha han på banen i den spesialtilpassede Jaguaren, sier Country Director Marius Hayler.

Spesialtilpasset bil

Aoki vil konkurrere i Team Yokohama Challenge, for det nye japanskbaserte eTROPHY-teamet, i en spesialtilpasset Jaguar I-PACE. Jaguar Land Rover’s Special Vehicle Operations (SVO), har skreddersydd bilen med elektronisk styreinnretning, som overtar normale funksjoner som gass og bremsepedal. Endringer i pedalposisjonen er gjort for å øke effektiviteten til den spakbaserte bremseaktiveringen, og en «pull type»-aktivering er montert for enklere gassregulering. Håndkontrollene er utviklet i samarbeid med Takumas løpsteam og M-Sport, og demonstrerer en progressiv og innovativ versjon av I-PACE.

Drømmen om comeback

-Jeg er et bevis på at livet ikke tar slutt selv om ting blir utfordrende. Du kan fremdeles leve ut drømmene dine, selv som lam. Jeg er for evig takknemlig for ingeniørteamet til Jaguar Land Rover, og kan nesten ikke vente med å konkurrere i Mexico City, forteller Aoki.

Jaguar I-PACE e-TROPHY er å se i Mexico City, lørdag 15.februar, i det offisielle støtteløpet til ABB FIA Formel E-mesterskapet.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2018 Jaguar Land Rover sold 592,708 vehicles in 128 countries.

We support around 260,000 people through our retailer network, suppliers and local businesses. At heart we are a British company, with two major design and engineering sites, three vehicle manufacturing facilities and an engine manufacturing centre in the UK. We also have plants in China, Brazil, India, Austria and Slovakia.

Our innovation is continuous: we will spend in the region of £4 billion this year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer the latest diesel and petrol engines.