​Bærekraft i fokus på Unibakedagen

Pressemelding   •   jun 18, 2019 14:22 CEST

F.v: Håkon Skog Erlandsen, Aina Hagen, Mette Nygård Havre og Tom Stiansen

Med bærekraft i fokus ble Unibakedagen arrangert for 10. gang 5. juni 2019. Dette er en dag som skal inspirere og engasjere både ansatte og kunder. Gjennom dagen ble vi inspirert til å kutte matsvinn av Mette Nygård Havre, motivert til å yte vårt beste av Tom Stiansen og imponert av bragdene til Håkon William Skog Erlandsen. Dagen ble avholdt i Flying Culinary Circus’ lokaler i Oslo.

Lidenskap og ansvar for miljøet

Vår egen markeds- og innovasjonsdirektør Aina Hagen ønsket alle velkommen og presenterte Lantmännen Unibakes lidenskap for å ta vare på miljøet og tenke bærekraft i alle ledd.

Mette Nygård Havre

Mette Nygård Havre har gjort avfallsreduksjon og matredding til livsstil og driver nå sitt eget selskap; Grønne verdier. Hun har 70 000 følgere i sosiale medier og ga ut boken «Spis opp maten» i 2019. Hennes miljøengasjement har gjort at hun blant annet har fått Q-meieriene til å endre datomerkingen på melk til Best før, men ikke dårlig etter. Mette brenner for at bedrifter skal bli gode miljøpådrivere!

Tom Stiansen

Tom Stiansen er tidligere norsk alpinist og verdensmester i slalåm. I dag er han mest kjent som mangeårig programleder i 71° nord. Tom tok oss med inn i en verden der kun det beste er bra nok. Han viste også hvor viktig samhold i laget er for å nå felles mål.

Håkon Skog Erlandsen – The Jazzathlete

Håkon William Skog Erlandsen er i utgangspunktet en helt vanlig jazzmusiker. Han er nå i ferd med å skape verdens mest spektakulære musikalske historie hvor han skal bestige the seven summits samtidig som han holder en saksofon-konsert på fjelltoppene. 16. mai 2019 nådde han drømmen om å nå toppen av Mount Everest. Hva gjør at en person er motivert til å gjøre noe så ekstremt?

Vi fikk selvfølgelig også nyte de fine tonene fra saksofonen. Håkon spilte sammen med The Voice-deltaker Kristoffer Edvardsen. Sammen spilte og sang de flott musikk, hvor selv forbipasserende stoppet opp og nøt de fine tonene.

En flying avslutning

Dagen fikk en flying avslutning med nydelig middag tilberedt av Flying Culinary Circus. Til dessert fikk vi Lantmännen Unibakes pannekaker pimpet slik bare Flying Culinary Circus kan!

– Jeg vil takke alle deltagere og foredragsholdere for en lærerik dag. Dagen har inspirert meg til å fokusere enda mer på miljø og bærekraft i alle ledd. Vi håper det også har smittet over på våre kunder i mat- og serveringsbransjen, sier Aina Hagen, marked- og innovasjonsdirektør i Lantmännen Unibake Norge.

Vi har forpliktet oss til å kaste mindre mat. Overskuddsmaten fra Unibakedagen ble ikke kastet, men gitt til organisasjonen Gateteam Oslo.

Lantmännen Unibake Norge har i dag ca 130 ansatte og har hovedkontor på Langhus, sør for Oslo. Vi er lidenskapelig opptatt av god bakst og jobber kontinuerlig for å løse morgendagens utfordringer i bakeribransjen og å sette nye standarder for brødets muligheter.

Lantmännen Unibake er et ledende internasjonalt bakerikonsern med ekspertise på frosne og ferske bakervarer for storhusholdning og detaljhandel. Lantmännen Unibake eies av Lantmännen, et samvirkeforetak eid av svenske bønder.

Kommentarer (0)

Kommentar