Fugleprosjektet

Den første fuglen, kjøttmeisen, hadde med seg en oppgave til oss. Det var at vi skulle lage fuglemat slik at det kunne komme flere fugler som han kunne ha som venner. Vi laget fuglemat som vi hengte opp i trærne tett i nærheten av barnehagen, slik at vi kunne se fra gjerdet om det var noen fugler og hvilke fugler det var som kom og spiste av maten vår. Det var gøy å se at mange av fuglene kom stadig vekk og spiste.

Etter hvert kom det flere fugler inn i fuglehuset vårt og kjøttmeisen fikk nye venner. Til slutt hadde vi 9 forskjellige fugler i fuglehuset. Vi brukte tid på hver enkelt fugl for å bli kjent med for eksempel: Hvor den bor? Hva den spiser? Hvordan høres den ut? Vi brukte youtube og internett for å finne andre bilder av fuglene, og vi så på video som viste reir med egg. Vi skrev også ut fargeleggingsark av fuglene som barna selv kunne fargelegge.

Nå som våren/sommeren har kommet og fuglene begynner å bli mer aktive, har vi også tatt med oss noe av fuglebamsene ut for å se om vi kan lokke til oss noen av fuglene med lyden fra bamsene. Det skal man være litt forsiktig med, siden man da også kan skremme bort fuglene. Da har vi brukt referanseområdene våre for å lytte etter fuglene, men vi har også vært utenfor disse områdene. Vi har samtidig plukket søppel, slik at fuglene våre ikke spiser det sammen med maten sin. Redd en fugl!

Det har vært veldig gøy for barna og de voksne å bli kjent med fuglene, og ofte har det vært noen av barna som har kommet på morgenen og sagt: I går hørte jeg blåmeisen i skogen, eller vi hørte svarttrosten på vei til barnehagen.

Tekst:
Julio Iversen