Nytt raskt fasadesystem på "Høvdingen" i Melhus

– Vi fikk dårlig tid og trengte et raskt system, for å bli ferdig i tide. Weber VentiGuard har spart oss for mye tid, forteller Øystein Alstad i Trondheim Murservice AS

Tekst og foto: Gaute B. Iversen

Vertshuset «Høvdingen» har i mange år vært et populært stoppested på E6 gjennom Melhus. Nå hadde tiden gått fra landemerket og bygget ble revet i fjor. På tomta reiser det seg nå et leilighetsbygg med næringsvirksomhet på bakkeplan.
– Prosjektet er blitt litt forsinket. Vi har ikke fått komme til når vi skulle. Ved å bruke VentiGuard har vi tatt igjen noe av forsinkelsene og fått en fin fasade, forteller prosjektleder Øystein Alstad i Trondheim Murservice AS.

Weber VentiGuard
Fasaden på det som kalles «Nye Høvdingen» er delvis en pusset overflate og delvis tre. På de pussede overflatene var det planlagt å bruke VentiGuard Extreme (tidl. Weber Luftet Kledning). Istedet valget man å teste ut den nye fasadeløsningen, Weber VentiGuard, som er et raskere og mer kostnadseffektivt system.
– Dette er det første prosjektet vi har brukt VentiGuard på, og vi er veldig fornøyd. Overflaten er like fin som på andre fasadesystemer og man kan fint påvirke sluttresultatet ved å bruke forskjellige verktøy og teknikker, sier han.
Arbeidet på fasaden på bygget er snart ferdig og Alstad er godt fornøyd med det endelige resultatet.

Arbeide raskere
Tiden fra start til ferdig fasade er vesentlig redusert med VentiGuard. Blant annet fordi grunnpussen tørker mye raskere og er klar til ferdigbehandling etter bare tre dager.
– Vår erfaring er at man må jobbe raskere enn med vanlig puss. Å få en fin fasade krever at prosessen med å bake inn armeringsnettet må gjøres raskt før pussen starter å herde, forteller Alstad. Først påføres pussen med tannsparkel før armeringsnett bakes inn i pussen med stor glatt sparkel.

Spikrer platene
Utenpå lektene på fasaden kan Aquapanel Outdoorplatene spikres med spikerpistol. Det gjør monteringen langt raskere enn tidligere da platene måtte skrus.
– Så langt er vi godt fornøyde med det nye fasadesystemet. Prosessen er litt annerledes enn vi er vant til, men det lærer vi oss raskt. Dette er en vesentlig raskere måte å få en ferdig fasade på, sier han.

Prosjektinformasjon:

• Byggherre: Ruta Eiendom AS