Wenghuset er i gang - og blir noe helt spesielt

Wenghuset - Norges første My Comfort-hus - er skiløper Heidi Weng sitt nye hus på Lillehammer. Huset er utviklet i tett samarbeid med Saint-Gobain-selskapene Weber, Leca, Gyproc, Bøckmann Glassolutions og partner på isolasjon Glava. Huset bygges av Norgeshus Tinde Bolig.

Et helt unikt hus

Wenghuset er et modernistisk, fremtidsrettet murhus tegnet av arkitektene Sanden + Hodnekvam i Trondheim. Huset bygges over tre plan på en skrående tomt rett sør for Lillehammer med strålende utsikt over Mjøsa og skiløyper rett utenfor kjøkkendøra. Det har vært en lang planleggingsfase, for My-Comfort-konseptet er helt nytt i Norge.

Men endelig; nå er spaden satt i jorda. Heidi Weng tok selv første spadetak, og satte seg sågar bak gravemaskinen for å ta et større tak.

- Moro, men skummelt, var hennes kommentar.

Alle kan følge byggeprosessen

Kommersiell direktør Irlinn Tystad i Weber forventer stor interesse for prosjektet, både i byggebransjen og blant folk flest. - Vi har «åpnet døra» for alle som vil følge med på byggeprosessen. Den skal nemlig dokumenteres fortløpende gjennom websiden wenghuset.no. For de som er ekstra interessert i løsningene som ligger bak, anbefaler vi også websiden my-comfort.no. Der finner man en detaljert beskrivelse av komforttanken som ligger bak, og den presenterer også de konkrete byggetekniske løsningene.

Tanken bak My Comfort

Bakgrunnen for My Comfort-konseptet er ifølge Irlinn Tystad at vi i Norge oppholder oss innendørs 90 % av tiden.

- Det betyr at bygningskvalitet er helt avgjørende for livskvalitet. My Comfort-konseptet handler om bærekraftige løsninger for verdier som alle er opptatt av - trivsel, helse og komfort.

- I Saint-Gobain ønsker vi å designe løsninger til fremtidens bærekraftige og energieffektive boliger med menneskets bokomfort i sentrum. Med bokomfort legger vi betydningen av lys, temperatur, lyd og luft for vår helse og trivsel. Vi ønsker rett og slett at My Comfort skal bli den nye kvalitetsnormen som etterspørres i moderne bygg, på lik linje med teknisk og miljømessig kvalitet.

Norgeshus har engasjert seg

Huset skal bygges av Norgeshusrepresentanten Tinde Bolig. Norgeshus har også engasjert seg på et strategisk nivå for å utnytte det de betrakter som et stort markedspotensial. Kjeden vil tilby tre såkalte Komfortpakker i et utvalg av sine boliger. - Disse pakkene er utviklet sammen med Saint-Gobain og gir optimal bruk av våre løsninger når det gjelder å skape god boligkomfort.

For mer informasjon, se: www.wenghuset.no

Kontaktpersoner for utfyllende informasjon om Wenghuset og My Comfort-konseptet:

• bolig
  • murhus