Det er god økonomi i å pusse opp fasaden skikkelig

Oslo er full av fasader fra slutten av 1800-tallet som trenger oppussing og restaurering. Mange fasader er forsøkt pusset opp tidligere, men ofte er det brukt gale teknikker og materialer.

– Vi er opptatt av totaløkonomien for gårdeieren når vi skal pusse opp fasaden. Det er bedre å bruke litt mer og få en fasade som holder mange tiår lenger, sier Geir Hopland, daglig leder i Mal-Consult AS i Oslo.

Pigget helt ned

For noen år siden gjorde Mal-Consult seg ferdig med fasaden på en eldre boliggård i Markveien i Oslo. Fasaden var opprinnelig pusset med kalkpuss, men var senere flikket på med feil materialer.

– Når materialene som brukes til oppussing ikke harmonerer med det som ble brukt opprinnelig, vil fasaden bli ødelagt raskere, sier Hopland. På Markveien 23 brukte de kalkpuss fra Weber som har samme egenskaper som de som ble brukt da gården ble bygget.

I Markveien ønsket styret i gården å sørge for en fasade som skulle holde lenge. Den ble derfor pigget helt ned til teglsteinen og etterpå pusset helt på nytt med kalkpuss.

– Alt av trekninger, kvaderpuss og gesimser er trukket og pusset på nytt. Den gamle ornamentikken er bygget opp på nytt etter at vi laget maler av den gamle, forteller han.

Skal holde lenge

For at fasaden skal holde lenger råder Hopland derfor kundene til å bruke riktige materialer.

– Mange ønsker å spare penger, men det er en veldig kortsiktig tanke. Riktige materialer og teknikker gjør at fasaden holder mye lenger, sier Hopland. Han mener at fasaden slik den står nå, kan stå i mange tiår før den må gjøre noe med.

– For oss er det selvfølgelig også morsommere å vite at vi gjør en jobb som kommer til å holde lenger. At vi ikke bare lapper på gammel og dårlig puss, men får gjøre en ordentlig jobb, sier Geir Hopland i Mal-Consult.

Prosjektinformasjon:

• Murarbeider:  Mal-Consult AS
  • Det er benyttet forskjellige kalkprodukter fra Weber

• fasade
  • weber
  • rehabilitering
  • oppussing
  • økonomi

Weber er den ledende bedriften innen murverk og murverksrelaterte produkter i Norge, og eies av det franske konsernet Saint-Gobain. I Norge er vi nesten 300 ansatte, og har rundt 1000 forhandlere rundt om i landet. Blant våre produkter finner du Leca blokker, piper, byggeplank (etasjeskillere) og løs Leca (kuler). Dessuten et utstrakt sortiment av sparkel og avrettingsmasser, mørtler, spesialbetong og våtromsprodukter.