Pipe og peis på halvannen time

På Jessheim ble en pipe over to etasjer og ferdig peis montert på under to timer. – Det er ganske utrolig, medgir byggherre Gunnar Bakken.

Gunnar Bakken, mangeårig leder i entreprenørbedriften Ø.M. Fjeld AS, nå daglig leder i Jessheim Byutvikling, fører nå opp et boligprosjekt i privat regi. Som alltid har han sterk fokus på kostnader og effektivitet.

Pipe og peis i ett

– I forhold til TEK 10 skal boliger ha alternativ fyring. Jeg ble presentert for denne løsningen og fant det helt naturlig å bruke den i dette prosjektet. Her er det tre boenheter, hver på to etasjer. Pipeløpet skal altså gjennom to fulle etasjer og over tak. Peisen monteres i første etasje. Når hele monteringen i én bolig utføres på halvannen til to timer, er dette et meget prisgunstig konsept for byggmestre og entreprenører. Vi slipper søl, klin og mye arbeid. Kun malejobben gjenstår. Det er dessuten tømrere som gjør arbeidet. Disse er sertifisert av Weber etter demo og kursing, forteller Bakken.

Sparer gulvplass også

– En annen ting i prisvurderingen for dette konseptet med pipe og peis i ett, er at man sparer flere kvadratmeter gulvplass rundt selve peisen, det er også viktig. I tillegg vil jeg nevne fleksibiliteten med systemet. Et byggefirma kan selv foreta monteringen etter at montørene har fått opplæring av Weber. Det betyr at arbeidet kan utføres når det passer tømrerne, sier Bakken. Han mener at peismodellen Odin, utviklet av Weber i samarbeid med Nordpeis, også er fordelaktig i forhold til boligkjøperne.

Populært blant boligkjøperne

– Til peisenheten finnes det en rekke designfronter huskjøper kan velge blant. Senere tilbyr vi derfor kjøperne å velge den modellen de mener passer best til sin stue i det nye huset, forteller en fornøyd Gunnar Bakken.

• pipe og peis
  • odin peis

Om Weber Leca

Weber er den ledende bedriften innen murverk og murverksrelaterte produkter i Norge, og eies av det franske konsernet Saint-Gobain. I Norge er vi ca 300 ansatte og over 1000 forhandlere rundt om i landet.

Blant våre produkter finner du Leca blokker, piper, byggeplank (etasjeskillere) og løs Leca (kuler). Dessuten et utstrakt sortiment av sparkel og avrettingsmasser, mørtler, spesialbetong og våtromsprodukter.