Unngå fuktskader? Leca er svaret

Antallet og kostnadene ved vannskader i norske boliger har økt voldsomt de siste årene. I Byggkeramikkforeningen er man sikre i sin sak:– Skadeomfanget reduseres betydelig hvis man bygger i fuktrobuste materialer.

Tekst: Gaute B. Iversen

Foto: Byggkeramikkforeningen

– De verste skadene kunne enkelt vært unngått hvis det ble brukt fuktrobuste materialer som mur og betong, særlig i kjellere, sier sekretariatsleder i Byggkeramikkforeningen, Arne Nesje.

Tørke ut

Ved vannlekkasjer i rom som er bygd med mur vil i mange tilfeller saneringsfirmaer velge å tørke ut fuktigheten med byggtørkere. Er fliser lagt på riktig underlag må heller ikke dette rives.

– Materialer som trestendere, spon- eller OSBplater, trepaneler og mineralull tiltrekker seg fuktighet og må som regel rives ved vannskader. De er veldig vanskelig å tørke ut. Aller verst er gipsplater som sveller etter kort tid, sier han.

Han sier at særlig i flomutsatte områder er det spesielt viktig at kjellere bygges med fuktrobuste materialer.

– Det finnes måter å lekte ut kjellerveggen med materialer som har gode isolasjonsegenskaper, og samtidig tåler vann og er enkle å tørke ut, sier Nesje. For eksempel suger isolasjonsplater med polystyrenkjerne og sementbasert yttersjikt nesten ikke vann.

Reduserte kostnader

Kostnadene ved å tørke ut vannet er minimale sammenlignet med å rive ned og bygge opp igjen vegg og gulv.

– Leca, mur og uorganiske byggematerialer som keramiske fliser, er helt klart svaret på disse utfordringene. Ikke bare er de lettere å behandle ved vannskader, men de gir også bedre inneklima, sier han.

I Aftenposten tidligere i år fortalte If skadeforsikring at kostnadene ved å bygge opp et lite kjellergulv av furu fort kan koste mer enn ti ganger så mye som å tørke ut samme område.

• våtrom
  • byggkeramikkforeningen

Weber er den ledende bedriften innen murverk og murverksrelaterte produkter i Norge, og eies av det franske konsernet Saint-Gobain. I Norge er vi nesten 300 ansatte, og har rundt 1000 forhandlere rundt om i landet. Blant våre produkter finner du Leca blokker, piper, byggeplank (etasjeskillere) og løs Leca (kuler). Dessuten et utstrakt sortiment av sparkel og avrettingsmasser, mørtler, spesialbetong og våtromsprodukter.