Lexus RX kommer som 7-seter

Nye Lexus RX L byr på luksus og enda bedre plass

• Tredje seterad med elektrisk nedfelling som standard
  • Plass til syv passasjerer
  • Skinnseter og tre-sone klimaanlegg som standard
  • Smart Power bakluke tilgjengelig
  • Hybrid

LOS ANGELES – Familier vil nå kunne boltre seg i enda bedre plass takket være den nye luksushybriden RX L med tre seterader. RX skapte sitt eget segment - luksus crossover - for 20 år siden, og har siden den gang beholdt posisjonen som den mest populære luksus-SUV-en på det amerikanske markedet. RX 450hL beholder modellens lekre linjer, men har nå plass til syv passasjerer.

Funksjon og stil

Med nye RX L gis Lexus-kunder nå muligheten til å velge en tredje seterad, uten å gå på akkord med stylingen og manøvrerbarheten RX-eiere alltid har verdsatt høyt. Lexus har forlenget karosseriet med 110mm bak bakakslingen og gitt vinduet i bakluken en brattere vinkel enn på modellen med to seterader. Dette sørger for godt med plass for passasjerene, også i høyden, samt forbedret lastekapasitet bak tredje rad.

Syvseteren bruker en 60/40 splitt konfigurasjon på setene. Tilgangen til tredje seterad gjøres enkel av en hendel som, når den dras i, lar andre seterad gli framover. Et lengre gulv i bagasjerommet bak tredje rad enn det konkurrenter kan skilte med sørger for bedre lasteplass.

Lexus designet tredje rad i RX L-modellen for å by på samme komfort og luksus som raden i midten. Standard setetrekk i skinn tilbys i en rekke forskjellige farger. Andre rad er en tanke høyere enn tredje rad for å gi mer benplass til de som sitter bakerst. Et tre-sone klimaanlegg gir passasjerer på tredje rad separat aircondition med egne vifter. For bekvemmelighetens skyld, kan tredje seterad felles ned elektrisk og en automatisk bakluke er tilgjengelig som ekstrautstyr (bakluken åpnes og lukkes ved å plassere en hånd nær Lexus-emblemet).

Detaljer som fremhever allsidigheten til RX L inkluderer et flatt gulv i bagasjerommet, koppholdere til tredje rad, en bagasjeromsduk som lett kan tas ut ved behov og skjulte glideskinner.

Lexus signaturdesign

RX 450hL kommer med den samme prisvinnende sikkerheten, stylingen, luksusen og ikke minst ytelsene som RX 450h. Kombinasjonen av allsidigheten til en SUV og komforten til en luksussedan kompletteres av merkets dramatiske blanding av skarpe linjer og vinkler. Spindelgrillen, et signaturelement for Lexus, fremheves av en elegant ramme i krom-finish. LED-hovedlysene, som er tilgjengelige som ekstrautstyr, gjør bruk av tre unike L-formede elementer på hver side.

C-stolper i elegant svart utførelse skaper illusjonen av et svevende tak, og LED baklys tar igjen L-temaet og går på tvers av bakskjermene og bakluken. RX L er tilgjengelig med 20” felger som fremhever den kraftfulle framtoningen. Alle lakkfarger kommer med et riperesistent og selvreparerende lag med makromolekylær polymer.

Lexus Sikkerhet

RX L kommer med airbager som dekker alle tre seteradene. Lexus Safety System +, som er standard i de fleste markeder inkluderer Kollisjonsvern (PCS) og fotgjenger-oppdagelse, Filskiftassistent med aktiv styre-input, Automatiske fjernlys (AHB) og Cruisekontroll. På høyere utstyrsgrader får man Blindsonemonitor (BSM) med Panaoramic View Monitor (PVM) som gir 360 graders oversikt rundt bilen, Intelligent parkeringssensor (IPM), et system som oppdager kryssende trafikk ved rygging og Adaptive fjernlys (AHS).

RX 450hL – luksushybrid for flere

Lexus RX 450hL er den ideelle luksushybriden for familier som trenger tre seterader. Lexus Hybrid Drive-systemet kombinerer en 3,5-liters V6 bensinmotor med to elektriske motorer som samlet gir en effekt på 313 hestekrefter – mer enn tilstrekkelig for både kraftig akselerasjon og trygge forbikjøringer.

Firehjulstrekksystemet er unikt for hybridmodellen; en uavhengig el-motor montert driver bakhjulene ved behov og for optimalt grep.

RX 450hL kommer med fire kjøremodi, hvorav et er EV som lar sjåføren velge å kjøre på strøm over kortere distanser.

Kjøreegenskaper

Sju passasjerer kan nå oppleve den samme roen, luksusen og komforten som man kjenner fra RX 450h. Understellet er satt opp for å sikre både underholdende kjøreegenskaper og komfort på alle underlag. Elektrisk servostyring (EPS) gjør den lett å manøvrere samtidig som den gir føreren nok tilbakemeldinger og følelse gjennom rattet. Adaptivt variabelt understell (AVS) som justerer dempingen i henhold til underlaget er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Uovertruffent innvendig design

Interiøret er designet med uovertrufne detaljer, inkludert seter som former seg etter sjåføren. Treverk som kurver seg fra midtkonsollen mot hanskerommet kommer i en rekke utførelser - man kan velge mellom for eksempel Matt bambus, Valnøtt, Mørk brun Shimamoku med flere.

Et Head-up display (HUD) I farger er også tilgjengelig. Det projiserer nøkkelinformasjon på frontruten og bidrar til at man kan fokusere kun på veien.

Multimedia

Med kraftig audio og fremragende skjermer tilfredsstiller multimedia-valgene i RX L behovene til selv de mest kresne. USB-porter, AUX-inngang og DAB er selvsagt standard og anlegget betjenes på en 8” skjerm. Man kan også velge å gå for et Mark Levinson-anlegg med 15 høyttalere og premium surround system.

En 12,3” skjerm med split-screen-funksjon lar sjåføren betjene flere systemer i bilen samtidig, for eksempel audio og klimaanlegg eller navigasjon og audio. Systemet styres via en berøringsflate.

RX 450h L

• Lexus Hybrid Drive: 3.5-liter V6 motor, Motor Generator 1, Motor Generator 2 og et trinnløst kontinuerlig variabel transmisjon.
  • Total systemkraft 230 kW (313hk)
  • Standard AWD med uavhengig elektrisk motor bak
  • 37 kW nikkel metal hydride (Ni‑MH) hybrid batteri

Sikkerhet

• Lexus Safety System + inkluderer Kollisjonsvern med autobrems og fotgjengergjenkjenning (PCS), Filskiftvarsling (LKA) med korrigerende styre-input, Automatiske fjernlys (AHB) og Adaptiv Cruisekontroll.
  • Tilgjengelig Blindsonemonitor (BSM) med automatisk bremsing for kryssende trafikk bakfra
  • 10 SRS airbager inkludert dual-stage og dual-chamber airbager for sjåfør og passasjer framme; airbager for knær for sjåfør og passasjer framme; airbager på sidene framme og bak og airbager foran alle tre seterader.
  • ABS-bremser med ‘Electronic Brake force Distribution’ (EBD), Bremsesassistent (BA), Traction Control (TRAC), Stabilitetskontroll (VSC) and Bakkestartassistent
  • Aktive hodestøtter foran bidrar til å minimere skadene av en nakkesleng-skade i tilfelle kollisjoner bakfra.
  • Panoramic View Monitor (tilleggsutstyr)

Karosseri/Understell/Bremser/Dekk

• En rekke banebrytende teknologier forbedrer strukturell stivhet, blant annet høyteknologisk lim og lasersveising, bruk av høyfast stål gjennom kjøretøyet, og en prosess som kalles ringformet rammekonstruksjon gir forsterkede seksjoner rundt front- og bakdørene.
  • 20” aluminiumsfelger med 235/55R20 dekk

Høydepunkter komfort

• 10-veis elektrisk justerbare framseter med korsryggstøtte
  • Akustisk glass i frontruten.
  • Navigasjon
  • Digital radio (DAB),
  • Varme/ventilasjon i framsetene
  • Tre-sone automatisk klimaanlegg med luftfilter
  • Skinntrukket ratt med varme og integrert kontroll av audio.
  • Lexus Display Audio med 200 mm (8 “) fargeskjerm og tolv høyttalere
  • Automatisk bakluke
  • Elektrisk justerbar rattstamme
  • SmartAccess med Start/Stop

Eksempler ekstrautstyr

• Luksuspakke: inneholder innholdet i Premium-pakken pluss 20-tommers hjul, oppvarmede og ventilerte forseter, oppvarmet ratt, soltak og smogføler klimakontrollsystem.
  • Mark Levinson® Surround Sound system med 15 høyttalere
  • Navigasjons med 12.3” display, Remote Touch Navigasjons kontroll, avansert stemmestyring, Trådløs lading m.m.

• hybrid
  • rx l