Annenhver nordmann planlegger januarkupp - Flatskjerm, datamaskin og mobiltelefon står øverst på ønskelista

Halvparten av oss planlegger å åpne lommeboken under januarsalget, viser en ny undersøkelse fra LG Electronics. Men stadig mer avansert teknologi gjør oss usikre på hva vi skal velge.

Undersøkelsen, som tar for seg nordmenns forhold til elektronikk, viser at 37 prosent av oss er på utkikk etter ny flatskjerm, 33 prosent etter ny datamaskin, mens 27 prosent regner med å skaffe seg ny mobiltelefon på nyåret.

Teknologien forvirrer

Selv om mange skal shoppe, er det flere som sliter med å forstå den avanserte teknologien innen hvite- og brunevarer. Åtte av ti opplever det som utfordrende å handle elektronikk og hvitevarer på salg, og én av tre (35 prosent) påpeker at teknologien står i veien når de skal ta en beslutning.

Kvinner mest usikre

Nesten halvparten (44 prosent) av norske kvinner sier i undersøkelsen at de har manglende kunnskap om elektronikk og hvitevarer. Selv om flatskjermer er det mest populære produktet sier 80 prosent av kvinnene at de har for dårlig kunnskap om TV-teknologi til å gjennomføre et kjøp uten hjelp.

De viktigste resultatene:

• 44 prosent sier at de ser fram til å handle under januarsalget.
    • 36 prosent er på utkikk etter ny flatskjerm, 33 prosent etter ny datamaskin, mens 27 prosent regner med å skaffe seg ny mobiltelefon under januarsalget.
    • 34 prosent sier at det er utfordrende å handle under januarsalget fordi de mangler kunnskap om produktene som kommer på salg.
    • 82 prosent føler at det er utfordringer knyttet til det å handle på elektronikk og hvitevarer.
    • 45 prosent synes det er irriterende at varer man kjøper før jul blir solgt til redusert pris rett etter jul.
    • Nærmere halvparten (42 %) av de spurte sier at de mangler oversikt over alle tilbudene som faktisk er på salg.
    • Undersøkelsen viser at én av fire (25 %) opplever de forskjellige TV-teknologiene som en uoversiktlig jungel.
    • Mer enn hver tredje nordmann (38 %) mener selv at de har for liten kunnskap om TV-teknologiene til å gjennomføre et kjøp uten hjelp.
    • Nesten halvparten (44 prosent) av norske kvinner sier at de har manglende kunnskap om elektronikk og hvitevarer
    • 80 prosent av kvinnene sier at de har for dårlig kunnskap om TV-teknologi til å gjennomføre et kjøp uten hjelp fra andre.
    • Kun 12 prosent svarer at de har full kontroll på alle flatskjerm-teknologiene.
    • Når det kommer til kjøp av hvitevarer er pris (32 %) og kvalitet (40 %) det viktigste for nordmenn. Størrelse (9 %), kapasitet (8 %), energiforbruk (8 %) og miljøvennlighet (4 %) er mindre viktig.

Undersøkelsen ble gjennomført i desember 2010 av Snabbasvar.se for LG Electronics. 1019 nordmenn i alderen 15 – 80 år, fordelt over hele Norge deltok i undersøkelsen. Hele undersøkelsen ligger vedlagt.

Tips når du skal handle på januarsalg

For å gjøre et godt hvite- eller brunvarekjøp i januar anbefaler LG Electronics at forbrukerne gjør følgende overveielser – før salget setter i gang.

Tips når du skal kjøpe flatskjerm-TV:

Tekniske uttrykk som LCD, LED, Plasma, HDMI, 3D og HD Ready kan forvirre enhver.

Før du begir deg ut på TV-salg er det derfor viktig at du vet hva du skal bruke TVen til. Skal du ha den i stua eller på kjøkkenet? På hytta eller hjemme? Skal du se DVD eller Blu-ray? Spiller du ofte spill på TVen? Eller vil du kunne koble til et videokamera?

Det er også viktig å vite hvor i rommet TVen skal stå. Skal den stå på et bord, i en reol eller henge på veggen? Hvor langt unna sitter du TVen? Er det et lyst eller mørkt rom TVen skal stå i? Skal TVen kobles til internett? Vil du se på YouTube eller laste ned filmer direkte på TVen? Mange leverandører har inngått avtaler med filmselskaper, slik som LG har gjort med SF Anytime og ViasatOnDemand.

Tre typer flatskjerm – tre forskjellige behov

• LED-TV:

LED-teknologien er en revolusjon innen bildekvalitet og gir krystallklare bilder, dypere svartnivåer og mer realistiske farger. Det finnes ulike typer LED: Kant-LED, der lampene som belyser skjermen sitter langs sidene, og bakbelyst LED, der lampene er plassert på hele baksiden av TVen. LGs patenterte, bakbelyste Full LED Slim-teknologi gir deg større kontroll på bildet, sammenlignet med kant-LED. Samtidig er Full LED Slim-TVer meget slanke. Eksperter har skrytt av LGs Full LED Slim-teknologi på grunn av den høye kontrasten og det slanke designet. TVene har også et energiforbruk som ligger omlag 40 prosent lavere enn en LCD TV.

• LCD-TV:

LCD-TVer er allsidige og har fordelen av å komme i en rekke forskjellige størrelser – fra 15 til 55 tommer. Mindre LCD-TVer kan du få i både 4:3 og bredformat. Det store størrelsestilbudet gjør at TVene finnes i alle prisklasser noe som gjør det lettere å finne en TV som passer ditt budsjett. Ettersom LCD-TVer har justerbar bakbelysning blir ikke bildet svakt i rom der man ikke kan kontrollere lysforholdene. LCD passer bra for videospill og datagrafikk.

• Plasma-TV:

Plasmaskjermene generer et helt eget lys som gir et høyt kontrastnivå og skarpere bilder i hurtige sekvenser. Skjermene er kjent for sin dybde og rike svartnivåer, noe som gjør dem godt egnet til film og hjemmekino. Plasmaskjermer har en bredere betraktningsvinkel enn for eksempel LCD, så uansett hvor du befinner deg i forhold til TVen vil du alltid kunne oppleve et nøyaktig og levende bilde.

Tips når du skal kjøpe vaskemaskin:

• Hvilke langsiktige krav skal du stille til en vaskemaskin?

Velg en maskin med en veldig god drivrem og kullbørster, eller kanskje aller helst – en maskin uten, da dette er delene som oftest slites i tradisjonelle vaskemaskiner.

• Vasker den tøyet skikkelig rent?

Funksjoner som damp gir et bedre resultat. Se også spesielt etter barnetøy- og allergiprogrammer.

• Kan du høre kvaliteten?

Du bør velge en maskin som er så støy- og vibrasjonsfri som mulig.

• Er maskinen fleksibel?

Kikk etter en maskin som kan håndtere både store og små mengder med klær.

• Er den miljøvennlig?

Velg en maskin, som er minst klasse A+ merket og ikke bruker mye vaskemiddel.

• Hvor bra er maskinens design?

Et veldisponert og pent ytre kan gi en pekepinn på om det indre også er godt designet. Et godt design betyr ikke bare et pent utseende, det betyr også god funksjonalitet.

Tips når du skal kjøpe kjøleskap:

• Energi

Energieffektive kjøleskap er bra for miljøet og lommeboken. Kjøp derfor et kjøleskap med det laveste energiforbruket du finner. Se etter A++ merkningen, som indikerer at skapet bruker 20 prosent mindre energi, enn skap uten denne merkingen. Dessuten er det viktig at fryseren er frostfri. Med et fem centimeter tykt frostlag i fryseren bruker maskinen 30 prosent mer energi enn vanlig.

• Kapasitet

Du bør også gjøre deg opp noen tanker når det kommer til størrelse. Det er forskjell på om man bor alene, eller er en stor familie. Velg et kjøleskap som gir deg maksimal kapasitet, samtidig som du ikke kjøper noe som er for stort.

• Matoppbevaring

I butikkene oppbevares ikke kjøtt, fisk, frukt og grønnsaker på samme sted, da de har forskjellige oppbevaringsbehov. Har kjøleskapet ditt smarte funksjoner som lar deg oppbevare mat på en optimal måte?

• Holdbarhet

Hvor lang levetid skal ditt nye kjøleskap ha?  Finnes det en garanti? Ved kjøp av et kjøleskap fra LG inngår det også en unik tiårsgaranti på kompressoren, utover den vanlige produktgarantien.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelektronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon med over 80 000 ansatte i 115 selskaper verden rundt. Den globale omsetningen i 2009 utgjorde USD 43,4 milliarder. LG Electronics består av fem forretningsenheter: Home Entertainment, Home Appliance, Air Conditioning, Business Solutions og Mobile Communications. LG Electronics er også en av verdens største produsenter av skjermer til flat-tv, audio- og videoprodukter, mobiltelefoner, klimaanlegg og vaskemaskiner.

Siden oktober 1999 har LG Electronics også vært representert i Norden. For mer informasjon besøk www.lg.com.

LG Home Entertainment Company (HE) er en fremtredende global produsent av flatskjermer og audio- og videoprodukter for hjemmebruk så vel som for profesjonelle brukere. LG HE omfatter blant annet LCD- og plasma-tv, hjemmekinosystem, Blu-ray-spillere, lydkomponenter, videospillere og plasmaskjermer. LG streber alltid etter å føre teknologien fremover for å kunne forbedre mulighetene til underholdning i hjemmet og har fokus på å utvikle produkter med smarte funksjoner og stilren design.

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.