LG KUNNGJØR STERKE FINANSIELLE RESULTATER FOR 2017

LG KUNNGJØR STERKE FINANSIELLE RESULTATER FOR 2017

SEOUL, 25. januar 2018 ― LG Electronics Inc. (LG) annonserte i dag rekordinntekter for 2017 på 55,4 milliarder dollar, en økning på 10,9 prosent fra året før og det høyeste tallet i selskapets historie. Hele fortjenesten på 2,23 milliarder dollar – det høyeste resultatet siden 2009 – økte med 85 prosent fra 2016 i stor grad grunnet sterkt salg av premium hvitevarer og TV. Inntektene i fjorårets fjerde kvartal økte med 15 prosent sammenlignet med 2016 og resulterte i en topplinje på 15,3 milliarder dollar, og genererte et sterkt driftsresultat på 330,9 millioner dollar.

LG Home Appliance & Air Solutions Company rapporterte om inntekter på 17,23 milliarder dollar i 2017, en økning på 11 prosent fra året før, noe som gjenspeiler høy etterspørsel etter premium produkter som TWINWash vaskemaskiner, InstaView kjøleskap og energieffektive hvitevarer. Inntektene på 3,91 milliarder dollar i fjorårets fjerde kvartal økte med 7 prosent fra samme periode året før, med salg i Korea med en økning på hele 27 prosent. Kvartalets driftsresultater falt til 72,8 millioner dollar på grunn av økte markedsføringsutgifter knyttet til LG SIGNATURE, infrastrukturinvesteringer i Nord-Amerika og forsknings -og utviklingskostnader knyttet til AI-apparater og roboter.

LG Home Entertainment Company rapporterte om inntekter på 16,85 milliarder dollar, en økning på 7 prosent fra året før. Et sterkt driftsresultat på 1,41 milliarder dollar reflekterer en vedvarende etterspørsel etter premium LG OLED- og UHD TV-produkter. Salg i fjorårets fjerde kvartal var høyt, og økte med 14 prosent fra året før til 4,94 milliarder dollar takket være økende etterspørsel etter LG premium TV-er. Driftsresultatet for kvartalet økte med hele 134 prosent fra samme periode i 2016, og endte opp på 345,96 millioner dollar.

LG Mobile Communications Company rapporterte om et årlig salg på 10,52 milliarder dollar på tross av et utfordrende marked og sterk konkurranse fra kinesiske merkevarer. Inntektene fra fjorårets fjerde kvartal økte til 2,77 milliarder dollar, mens driftsresultatet snevret inn til 192,33 millioner dollar grunnet gode salgstall for LG V30 og andre premium smarttelefoner samt en forbedret forretningsstruktur.

LG Vehicle Components Company hadde et solid årlig salg på 3,15 milliarder dollar, en økning på nesten 26 prosent fra året før. I fjerde kvartal endte topplinjen på 772,8 millioner dollar, en svak reduksjon fra året før. Lønnsomheten i fjorårets fjerde kvartal ble redusert på grunn av en midlertidig nedgang i salget i infotainment-virksomheten og investeringer i ny virksomhet. Veksten i det globale elbilmarkedet forventes å generere ytterligere etterspørsel etter komponenter i 2018.

2017 Q4 valutaeffekt forklart

LG Electronics sitt ureviderte kvartalsresultat er basert på IFRS (International Financial Reporting Standards) for perioden på tre måneder som endte 31. desember 2017. Beløp i koreanske won (KRW) er regnet om til amerikanske dollar (USD) med den gjennomsnittlige kursen for de tre månedene – KRW 1,108.51 per USD.

Telefonkonferanse

LG Electronics holdt en telefonkonferanse på engelsk 26. januar 2018 kl.09.00 koreansk tid Den korresponderende presentasjonsfilen er tilgjengelig for nedlastning på LG Electronics sin nettside (www.lg.com/global/ir/reports/earning-release.jsp). Et lydopptak fra konferansen er tilgjengelig i 30 dager. Ring +82 31 931 3100 for å få tilgang til opptaket, og skriv inn passordet 142890# når du blir bedt om det.

Om LG Electronics, Inc.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) er en global leder og innovatør innen hjemmeelektronikk, mobil kommunikasjon og hvitevarer med over 75 000 ansatte på mer enn 118 lokasjoner verden rundt. Den globale omsetningen i 2016 utgjorde USD 47,9 milliarder, og selskapet er delt inn i fire forretningsområder; Home Appliance & Air Solution, Mobile Communications, Home Entertainment and Vehicle Components. LG Electronics er en av verdens største produsenter av TV, audio- og videoprodukter, mobiltelefoner, klimaanlegg, vaskemaskiner og kjøleskap. LG Electronics er en 2016 ENERGY STAR Partner of the Year. For mer informasjon, besøk www.lg.com

Pressekontakter:

LG Electronics, Inc.

Ken Hong J

ken.hong@lge.com

www.LGnewsroom.com

LG Electronics, Inc.

Juah Kim

juah.kim@lge.com

www.LGnewsroom.com

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, mobiltelefoner, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.