LG og SES viser frem 4K High Frame Rate-teknologi på SES Industry Days

Neste generasjon Ultra HD-innhold vil bli sendt live til LG OLED-TV via ASTRA-satellitt.

OSLO, 16. mai, 2017 — SES og LG Electronics vil vise frem 4K-High Frame Rate-overføringen (HFR) til LG OLED-TV på den tiende SES Industry Days-konferansen, 16. og 17. Mai. Innholdet i 4K HFR vil bli direktesendt via en ASTRA-satellitt og bli vist på en LG OLED-TV fra 2017, som er utstyrt med prototypeprogramvare for HFR. De besøkende vil oppleve den utrolig forbedrede bildekvaliteten som neste generasjons 4K HFR-sendinger tilbyr.

HFR er en ny kringkastingsteknologi som forbedrer kvaliteten på 4K Ultra HD-innhold ved å øke antallet av bilder per sekund (fps) til 120, som er det høyeste for nåværende TV-sendinger. Antallet bilder per sekund er 50 eller færre bilder per sekund for det meste av innholdet som sendes i dag. Den høye hastighet gjør seg spesielt godt for innhold med mye bevegelse slik som sportsprogrammer. Med 4K HFR blir bevegelsene mer naturlige, samtidig som driftsproblemer som uskarphet og rykking i bildet elimineres.

Bransjen forbereder seg på neste fase av ULTRA HD, basert på DVB UHD-1 Phase 2-spesifikasjoner, som bruker 4K HFR teknologi. UHD-1 Phase 2-standarden inkluderer også annen toppmoderne teknologi som High Dynamic Range (HDR) og Next-generation Audio (NGA).

— Vi er veldig begeistret for å kunne vise hvor effektiv LGs OLED TV er som en optimal fremviser for 4K HFR og annet høyoppløselig innhold, sier Sam Kim, senior vice president og sjef for TV-produktplasering i LG Home Entertainment Company. LG har forpliktet seg til å tilby forbrukere over hele verden det siste innen TV-teknologi. Kvaliteten på High Frame Rate på en LG OLED TV er vanskelig å beskrive med ord – man må se det med egne øyne. Det å kunne se på 4K HFR-innhold på en OLED-TV direkte overført fra en sending via ASTRA-satellitt er et utmerket eksempel på å flytte grenser for dagens TV-teknologi.

— SES har alltid vært en pådriver forUltra HD-utvilkingen , og Industry Days-arrangementet har alltid vært et perfekt sted for å presentere ny TV-tenkologi, sier Thomas Wrede, vice VD for New Technology & Standards på SES. Høyere bildefrekvens vil være et viktig skritt videre for å forbedre kvaliteten på Ultra HD satellitt-sendinger, spesielt for sport og reality-TV. Samarbeidet vi har med LG Electronics, som er ledende innen toppmoderne OLED, er avgjørende når det kommer til å sette morgendagens sendingsstandard og for å bane veien videre for fremtidig TV-teknologi. Vi er veldig glade over at vi får være med på denne presentasjonen, som er en viktig milepæl.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelektronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon med over 83 000 ansatte fordelt på 119 kontor verden rundt. LG oppnådde en global omsetning på USD 55,91 milliarder for 2014. LG består av fire forretningsområder - Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance & Air Solution og Vehicle Components – og er en av verdens største produsenter av flat-tv, audio- og videoprodukter, mobiltelefoner, klimaanlegg, vaskemaskiner og kjøleskap. Siden oktober 1999 har LG Electronics også vært representert i Norden. For mer informasjon besøk www.lg.com.

Amelia Saeroum Lee

Pressekontakt PR-kontakt

LG Electronics er en av verdens største leverandører og en innovatør innenfor hjemmeelek-tronikk, hvitevarer og mobil kommunikasjon. Gjennom 117 selskap verden rundt, omsatte LG globalt for 49 milliarder USD i 2011. LG består av fire forretningsområder; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, og Air Conditioning & Energy Solutions – og er en av verdens største produsenter av flat-TV, luftvarmepumper, vaskemaskiner og kjøleskap.