Fem grunner til å velge takrenner i stål

Fem grunner til å velge takrenner i stål

Lurer du på hvilke materiale du skal velge? Her følger fem gode grunner til hvorfor dine takrenner bør være laget av stål.

1. Stål har lavest karbonutslipp av alle takrennematerialer

Med stål får du en kostnadseffektiv og miljøvennlig installasjon som er 100 % resirkulerbar. Vårt takrennesystem er laget av stål, en råvare som har en naturlig plass i dagens tilnærming til bærekraftig utvikling.

2. Stål holder formen

Praktisk talt alle materialer påvirkes av variasjonen i temperatur og ekspanderer og krymper ettersom temperaturen forandrer seg. Sammenlignet med aluminium og plast har stål likevel mye mindre variasjon ved ulike temperaturer. Dette betyr at en installasjon i stål har mye bedre forutsetninger for å vare lenge da tilkoblinger og festepunkter ikke trenger å tåle så mye påkjenning som ved de andre materialene.

3. Stål har lang levetid

Et takrennesystem laget av stål kan vare i svært mange år. Dagens moderne fargebelegning har blitt meget god, og for å bidra ytterligere til lang levetid påfører vi stålkjernen et sinkbelegg som gir bedre rustbeskyttelse. Sinkbelegget bidrar også til at overflaten får en selvhelbredende kvalitet, hvor riper og kutt forsegles av sink-inoner som trekkes til det avdekkede stålet og fyller igjen.

4. Sterkt som stål

Stål er grunnlaget for all moderne konstruksjon, og det er en grunn til det. Stål er sterkt. Snø, hagl, temperatursvingninger og andre forhold kan lett forringe et takrennesystem. Selv om vi anbefaler at du er forsiktig under installasjonen for å unngå riper i overflatebelegget, er et takrennesystem i stål  mye mer hardført enn andre materialer.

5. Stål er faktisk billigere enn plast og aluminium

Den opprinnelige kostnaden for et takrennesystem i stål er høyere enn med plast og aluminium. Men tar du hensyn til levetid og vedlikeholdsbehovet for de ulike systemene, vil du se at du faktisk sparer penger på å velge stål. Kostnaden for et stålsystem opp mot hvor lenge det lever er betydelig lavere enn noe annet system der ute.

Ingvar Skogland

Pressekontakt Salgssjef Blikkenslagere +47 902 67 313
Jarle Andre Dyngeland

Pressekontakt Salgssjef Byggevare Byggevare 90767908
Terje Tolleshaug

Pressekontakt Salgssjef Byggpartner Prosjektsalg 414 17 576
Endre M Nybråten

Pressekontakt Kommunikasjonssjef +47 9963 1552
Joakim Lönnberg

Pressekontakt Region Manager North Europe
Cecilia Cederek

Pressekontakt Bærekraftspesialist Bærekraft +46 431 55 87 10
Erik Iversen

Pressekontakt COO +47 90168603
Matilda Isaksson

Pressekontakt Group Sustainability Manager +46 (0) 72 353 44 61

Vi forenkler byggingen

Lindab er et internasjonalt konsern som utvikler, produserer, markedsfører og distribuerer produkter og systemløsninger for forenklet bygging og for et bedre innendørs klima.

Virksomheten jobber innenfor tre produktområder; Ventilasjon, byggkomponenter og byggsystemer. Produktene kjennetegnes av høy kvalitet, enkel montering, energieffektivitet, miljøhensyn og at de leveres med en høy servicegrad. Alt i alt gir dette økt verdiskapning for våre kunder.

Konsernet omsatte for 7 849 MSEK i 2016, og er etablert i 32 land med ca 5100 ansatte. Hovedmarkedet er næringsbygg, som står for 80 % av omsetningen, mens boligbygg står for 20 % av omsetningen. I 2016 utgjorde det Nordiske markedet 47 %, CEE/CIS (Sentral- og Øst Europa) 17 %, Vest Europa 33 % og øvrige markeder stod for 3 % av den totale omsetningen.

Aksjen er notert på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap, under ticker symbol LIAB.

Produktområder:
Ventilasjon
Kanalsystem med tilbehør, samt inneklimaløsninger for ventilasjon, varme og kjøling for et kontrollert inneklima.

Byggkomponenter:
Produkter og systemer i tynnplater for takrennesystemer, profiler for tak- og veggbekledning, samt stålprofiler for vegg, tak- og bjelkelagskonstruksjoner.

Byggsystemer:
Komplette, monteringsferdige stålbyggsystem. Løsningen omfatter hele det ytre skallet med hovedstrukturen, vegg, tak og tilbehør.