AGA lanserer klimapositiv karbondioksid for kullsyremaskiner

Velger du å lage ditt eget boblevann hjemme slipper du alle panteflaskene, alle turene til butikken og, ikke minst, du sparer penger. AGA tar et steg videre og lanserer nå klimapositiv karbondioksid for kullsyremaskiner. Først ut er Norge.

AGA har sammen med konsulentselskapet U&We1 regnet ut produktets totale karbondioksidutslipp i samsvar med ISO-standard 140212. Deretter har KPMG gjennomført en uavhengig gransking av beregningsunderlaget. Til slutt har AGA, sammen ZeroMission3, funnet frem til et passende klimakompenseringsprosjekt: Plan Vivo4 – det sertifiserte treplantingsprosjektet CommuniTree i Nicaragua5.

- Nå kan vi tilby et klimapositivt produkt ved at vi kompenserer 110 prosent av våre karbondioksidutslipp. Dette skjer ved at vi planter trær som binder CO2 fra atmosfæren, sier Morten Roness, Head of consumer sales i AGA. Det er godt å vite at vi nå kan tilby et klimapositivt alternativ for de som vil lage sitt eget boblevann.

Se animasjonsfilm om prosjektet

Treplantingsprosjektet sikrer at trærne plantes og forvaltes på en bærekraftig måte. I tillegg til at prosjektet er klimapositivt, sikres det biologiske mangfoldet gjennom beplanting av ulike lokale tresorter. Trærne binder dessuten vannet, hvilket reduserer fare for erosjon og jordskred, samt gir skygge til dyr og annen vegetasjon. Prosjektet gir ikke bare miljøfordeler, men også fordeler til lokalsamfunnet. De lokale bøndene får tilbud om regelmessige utbetalinger mot at de plantede trærne blir vedlikeholdt på en god måte. I dag er mer enn 600 bønder en del av prosjektet.

- I tillegg til beregning og kompensering for de totale karbondioksidutslippene fra produktet, jobber vi kontinuerlig med å redusere vår påvirkning på miljøet, sier Morten Roness. Disse tiltakene til sammen utgjør AGAs satsing på klimapositiv karbondioksid.

Om AGAs kullsyreprodukter

AGA selger i dag en rekke produkter som bruker karbondioksid, blant annet kullsyremaskinene Aarke og AQVIA, i tillegg til brannslukkeren Firemill.

Mer informasjon om AGAs produkter og utsalgssteder, sjekk:

Kilder:

1.https://www.uandwe.se/

2.ISO 14021. Uavhengig standard for CO2-nøytralitet

3.https://zeromission.se/

4.http://www.planvivo.org/

5.http://www.planvivo.org/project-network/communitree-nicaragua/

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Morten Roness, Head of consumer sales
Mobil: 913 14 162, e-post: morten.roness@no.aga.com

Lillian Opheim, Key Account Manager Retail consumer
Mobil: 982 23 246, epost: lillian.opheim@no.aga.com