Rabattkoder, kuponger i ny forkledning.

I utgangspunktet var rabattkuponger klippet ut av magasiner, blader, aviser, tilbudskataloger og lignende. I den digitale verden er det tatt et skritt videre. Nå har kundene, som handler på nett, muligheten til å skrive inn en rabattkode underveis i bestillingen for å få et prisavslag. Rabattkodene gir forskjellige fordeler for kunden, og det er store variasjoner på hva som tilbys. Det kan være alt fra fri frakt på enkelt varer eller hele handlekurven, en rabatt i form av en % sats, kjøp 1 og få en gratis gave eller rett og slett få en vareprøve helt gratis. Norge har alltid hengt litt etter når det gjelder å utnytte rabattmulighetene, men nå merker vi at det begynner å bygge seg opp, sier Dan Petter Jacobsen, daglig leder for rabattkode siden LittBilligere.no

Tall fra Storbritannia foretatt av Forrester viser at rabattkoder har mange fordeler for nettbutikker. Andelen av kunder som avbryter bestillinger synker ved bruk av rabattkoder. Rabattkodene fører til at kundene er villige til å prøve ut nye produkter, da terskelen for å bruke penger på ukjente merkevarer eller produkter synker. Rabattkoder stimulerer kunder til å foreta flere kjøp enn de i utgangspunktet hadde planlagt og dermed øke gjennomsnittlig ordreverdi. Det viser seg også at bruk av rabattkoder fører til flere impuls kjøp.

Velkjente merkevarer har også stor nytte av bruk av rabattkoder. Rabattkodene underbygger kundenes lojalitet til en merkevare. Dermed fører det i etterkant til at salg av varer til full pris øker.
Store internasjonale online butikker som EllosHotels.comExpedia, Nelly,CDONZalando og mange andre har brukt denne markedsføringsmetoden flittig og har lykkes stort med det. Stadig flere av de som handler varer eller tjenester på internett bruker rabattkoder. Vi ser at disse ved hjelp av rabattkoder bruker mer penger og handler enda mer og oftere, sier Dan Petter.

Firmaer som har tatt i bruk rabattkoder som markedsføringsmetode kunne i undersøkelsen vise til økende salg på opp mot 23 % i forhold til forrige året. Samtidig mente firmaene at trenden med rabattkoder kom til å øke enda mer fremover. Bruk av rabattkoder i markedsføringsøyemed gir netthandel firmaer noe lavere marginer på kort sikt, men dette tjenes fort inn når kundene begynner å ta rabattkoder i bruk gjentatte ganger da lojaliteten til nettbutikken øker betraktelig. Internettbutikker som har i stor grad begynt å bruke denne strategien, mener det er verdt å synke marginene på enkeltkjøp for så å hente de inn igjen ved økt lojalitet og gjenkjøp.

Generelt viser svarene i undersøkelsen at internett kjøpere ved bruk av rabattkoder vil foreta flere og større kjøp. Så mange som 66 % av rabattkode-brukere mente de ville foreta flere kjøp ved hjelp av rabattkoder.

Kundene i undersøkelsen opplyser at rabattkodene gir et positivt inntrykk av et produkt og merkevaren de kjøper.

Selv om fordelene ved bruk av rabattkoder er mange, skal en samtidig være oppmerksom på at for hyppig bruk kan ha sine ulemper. Internettbutikker som bruker rabattkuponger i markedsføring, advarer mot ukritisk bruk av rabattkoder uten å ha en strategi bak det.
Kunder lar seg kjøpe med rabattkoder frem til et visst punkt, mener de, men på et stadium må lojaliteten til merkevaren telle mer enn lojaliteten til rabatten. Flommes markedet over med rabattkoder av alle slag vil man til slutt nå en forventning til at merkevaren skal kun kjøpes med rabatt.

For å utnytte rabattkodenes fulle potensiale er altså balanse et nøkkelord. Balanse mellom aggressiv markedsføring via rabattkoder med store rabatter mot nye kunder og markedsføring via kortvarige kampanjer til eksisterende kunder med lavere % sats.

Her er noen tips til deg som har tenkt å bruke rabattkoder som en markedsføringskanal:

1. Pass på å ikke ha rabattkoder med altfor lang varighet, maks 1 mnd.

2. Sett gjerne betingelser for bruk av rabattkoden, eks: "Få 10% rabatt når du handler for kr 1000,-" På den måten kan du øke en gjennomsnittlig ordreverdi i din internettforretning.

3. Om du ikke har fri frakt på alle bestillinger kan du lage en rabattkode som tilbyr fri frakt i en begrenset tidsperiode, det pleier å være salgsutløsende.

4. Har du fått inn en ny vare/ tjeneste du er stolt av? Lag en rabattkode som gjelder bare på dette produktet for å få promotert det ekstra godt.

5. Har du en egen "OUTLET" ? Lag en VIP kode som distribueres via bloggere og evt andre kanaler for å gi tilgang til outleten for en begrenset kundegruppe.

6. Har du lyst å bli kvitt gammel varelager? Lag en kode som gir f.eks 10% ekstra rabatt på allerede nedsatte priser.

7. Husk høytider! Lag egne rabattkoder for jul, nyttår, morsdag, Valentines dag etc...

8. Distribuer dine rabattkuponger via nettsteder som LittBilligere.no, det er gratis!

9. Send rabattkoder for kunder som har registrert seg på nyhetsbrev eller førstegangs kjøpere. Dette for å øke gjenkjøp og lojalitet.

• Økonomi, finans

• rabatt
  • rabattkode
  • rabattkoder
  • kupong
  • kupongkoder
  • nelly rabattkode
  • zalando rabattkode
  • hotels.com rabattkode
  • tilbud
  • kampanje
  • cdon rabattkode

LittBilligere.no har ambisjoner om å bli det naturlige førstevalget for alle nordmenn for å spare penger på netthandel ved bruk av rabattkoder og kuponger. Med gode søkemuligheter, god oversikt over netthandlere og mange produktkategorier håper vi å nå dette målet.

Vi indekserer de største norske og skandinaviske nettbutikkene for deg! LittBilligere.no oppdaterer stadig nettsiden med nye kampanjer og rabattkoder slik at du som forbruker kan kutte prisen når du handler på nettet.

Dan Petter Jacobsen

Pressekontakt Daglig leder