Direktør feirer sitt første år på den profesjonelle lekeplassen

Til hverdags er han omgitt av Bamse & Kylling, Peppa Gris, hundene fra Paw Patrol og Pysjheltene. Ja, noen tror kanskje at daglig er lett som en lek for 37-årige Michael Jensen, som er administrerende direktør for leketøysdistributøren Maki. Det er nå ett år siden han overtok stafettpinnen fra Niels Dahl-Nielsen, som i mange år var eneeier.

Selv om han fremdeles er ny som direktør, er leketøysbransjen på ingen måte ny for Michael Jensen, som har hele 12 års erfaring fra bransjen. «Jeg ‘falt i gryta’ som helt ung. Det var nesten en tilfeldighet at jeg havnet på innkjøpskontoret for det som den gang het Dansk Supermarked. Og deretter har det bare blitt mer av det samme. Det er aldri en kjedelig dag når du jobber med leketøy. Jeg tror at når du først har kommet inn i vårt univers, så er det veldig vanskelig å bytte til en annen organisasjon uten å kjede seg. Det er rett og slett så mye som skjer på vår profesjonelle lekeplass, for det kommer hele tiden nye trender, tendenser og produkter», forklarer direktør Michael Jensen og utdyper: «Ta for eksempel Hans som jobber hos oss. Han har solgt leketøy i 47 år. Det er altså ikke alle steder du ser det i våre dager. Jeg håper også at jeg fremdeles har mange år foran meg her i Hårup!»

Det er mange oppgaver når man leder en virksomhet som distribuerer i hele Norden. Likevel prioriterer Michael Jensen å ta seg tid til å være ute i feltet.

«Selv om jeg har mye i kalenderen, drar jeg gjerne ut for å besøke spesialistene i leketøysbutikkene. Det tror jeg er en del av vår suksess. For det er ikke til å komme forbi at de har en helt annen innsikt i hva som rører seg. De ser hva slags leketøy barna går etter i hyllene, hva de leker med og hva de ler av. Det er helt uvurderlig», forteller direktøren, som også får hjelp fra hjemmefronten. «Jeg har tre testere hjemme også, fra 3 til 12 år. De mener selv at de har alt for lite leker. Det stemmer nok også», innrømmer han.

En leken direktør

Selv om det er flere Excelark og presentasjoner på direktørens bord enn det er leker, innrømmer Michael Jensen gjerne at han er en person som glad i å leke. «Jeg er nok selv ganske leken av meg, og så elsker jeg hvordan noen leker både kan stimulerer og utvikle barn, mens andre leker kan samle hele familien rundt noe annet enn skjermen. Og selv om man gjerne skulle tro at jeg vet alt som er verdt å vite om leketøy, så er det alltid en kode jeg ennå ikke har greid å knekke. For eksempel: Hvordan kan man gå ut fra barnerommet - eller egentlig fra hvilket som helst rom i huset for å være ærlig - uten å tråkke på en plasthest, en brikke til et spill eller en annen skarp leke som flyter på gulvet? Hvis det finnes noen andre foreldre der ute som har svaret på det, må de gjerne si fra til oss!» ler Michael Jensen.

• Livsstil, mote, fritid

Maki A/S er en av de største distributørene av leketøy, spill og lisensierte produkter i de nordiske landene; Danmark, Sverige, Norge og Finland. Maki håndterer på nåværende tidspunkt 50 internasjonale merker og har 4 lokale lisenser, som blir solgt til over 1500 kunder og 5000 nordiske butikker og nettbutikker. Maki ble etablert i 1995 og har både hovedkontor og lager i Silkeborg i Danmark.

Anne Sofie Bak

Presseansvarlig +45 3842 5447