Hvordan kle seg til jobbintervjuet?

Blogginnlegg -

Hvordan kle seg til jobbintervjuet?

Det er ikke alltid enkelt å vite hvilken dresskode arbeidsplassen har, men enkelte bransjer har en tydeligere kleskode en andre. Søker du jobb innen bank- og finansverdenen er kleskoden som oftest dress og nypussede sko til gutta og drakt, jakke i kombinasjon med bukse eller skjørt, til damene.

Uavhengig av bransje vil kleskoden være noe strengere hvis jobben involverer kundekontakt.  Derimot vil f.eks. en kontorjobb uten kundekontakt tillate en mer avslappet stil.

Thor Bendik Weider, konserndirektør i Manpower, har følgende klestips til intervjuet:

• De fleste arbeidsgivere vet at unge arbeidstakere har forskjellig stil, og hverdagsklær blir stadig mer akseptert i jobbsammenheng. Går du med bart, så ikke barbér den bort. Har du en stor tatovering, kan du velge plagg som toner den ned.
  • En tommelfingerregler er å ta på deg de fineste hverdagsklærne du fremdeles føler deg komfortabel i. Da blir du en oppgradert versjon av deg selv, heller enn noen du ikke er.
  • Du bør helle mot å være litt nøytral i klesveien. Kle deg i det fineste du pleier å gå i, men husk også å tilpasse deg jobben du søker på. Skal du jobbe litt fysisk kan du ha en mye mer avslappet stil enn hvis du skal jobbe i et kundemottak.

Fortsatt usikker? Er du allikevel usikker på hvordan du skal kle deg til intervjuet er regelen at det er bedre å kle seg for pent. Kommer du i dress eller drakt mens øvrige kandidater har stilt i olabukse og skjorte så har man ikke gått på en klesbom av den grunn. Det viser bare at du ønsker å fremstå best mulig.

Skulle uhellet være ute og klesbommen et faktum anbefaler Thor Bendik Weider å ta tyren ved hornene. Da kan du f. eks si «Hei, her ser jeg at jeg har kledd meg helt feil». Det viser selvinnsikt og at du er oppmerksom, og den som intervjuer slipper å lure på hvilken stil du vil ha neste gang du kommer. Du har du lagt klesballen død.

Er ønsket å være på den sikre siden er det ikke noe i veien med å ringe resepsjonen og spørre hvordan kleskoden i firmaet er.

Jobbintervjuer er ofte hektiste prosesser hvor førsteinntrykket teller mye. Da er det viktig å ha fokus på hvordan man fremstår.

Et sikkert tips er derfor; fokus på personlig hygiene, vær nydusjet og nybarbert, dropp røyken og kle deg pent.