ManpowerGroup arrangerer global samfunnsansvarsuke

For 70 år siden ble ManpowerGroup tuftet på ideen om "Doing Well by Doing Good", og denne ideen ligger fortsatt i bunn for alt vi gjør. Vi skal ha en veldrevet virksomhet, og den skal drives på en samfunnsnyttig måte. Vi skal gi folk jobb! Dette markerer vi denne uken i alle de 82 landene vi har virksomhet i.

Og vi har lykkes: Hvert år finner vi jobb til mer enn 3 millioner mennesker globalt. I Norge går 16 000 mennesker på jobb for oss hvert år.Vi skaffer jobber til alle slags mennesker, også til dem som av en eller annen grunn opplever at terskelen til arbeidslivet er høy.

Det kan være innvandrere med høy kompetanse som ikke blir innkalt til jobbintervju fordi de har et annerledes navn. Det kan være funksjonshemmede som møter fordommer før de får vist hva de kan. Og det kan være eldre som har stått utenfor arbeidslivet i lang tid fordi arbeidsoppgavene nå kan løses av ny teknologi. Ofte er det unge mennesker som sliter med å komme seg inn på arbeidsmarkedet fordi de ikke har erfaring å vise til.

Gjennom et bemanningsbyrå får de erfaring å sette på CV-en, sånn at de lettere får fast jobb senere. Hele 30 prosent av personer som vi skaffer et vikariat gjennom Manpower ender opp med fast jobb i løpet av ett år. Vi er en døråpner til arbeidsmarkedet for veldig, veldig mange.

En vi har hjulpet ut i jobb i de siste, er Agata Sawicka (28). Agata er fra Polen og har høy utdannelse, men språkbarrieren sto i veien for relevant jobb i Norge. Gjennom ManpowerGroup fikk hun jobb i Nordea, hvor hun lærte norsk på rekordfart. Eller historien om Nina Haavardsholm som flyttet til en ny by og som manglet nettverket for å få seg jobb. Nina fikk både jobb og utvidet nettverk gjennom ManpowerGroup.

Kompetanse er ikke noe alle bare har - i et arbeidsmarked i stadig raskere endring tar vi også et ansvar for å utvikle kompetansen til våre medarbeidere. Denne uken lanserer vi MyPath, som er en digital karriereportal der vi gir tilgang på opplæringsressurser, tester og deler raust av vår kunnskap om arbeidsmarkedet og hvordan man skal få seg jobb. Vi tilbyr også karriereprogrammer for mennesker som vil lære mer om salg eller logistikk. Dette er et unikt samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner, næringsliv og ManpowerGroup, som gir våre medarbeidere utdanning, erfaring og JOBB!

Vi er også en viktig integrerings og inkluderingskanal i norsk arbeidsliv. Når vi rekrutterer er det kompetansen til våre medarbeidere som er avgjørende, og ikke hvilket land de kommer fra. Det er mange kompetente mennesker som ikke har norsk pass, viser det seg!I ManpowerGroup jobber det mer enn 90 nasjonaliteter.

Vi er stolte av den rollen vi spiller i norsk arbeidsliv - og du kan lese mer om hvordan vi jobber med dette på manpower.no/samfunnsrolle.