Inntrykk fra leder for en dag

ManpowerGroup samlet 30 unge ledere

Forrige uke fikk 30 stykker smake på forskjellige lederjobber. De var ledere for en dag i forskjellige norske virksomheter. I forkant hadde ManpowerGroup invitert dem til en læringskveld i Lakkegata.

30 unge talenter sitter i et auditorium hos ManpowerGroup i Lakkegata i Oslo. De er klare for å bryne seg på en lederstilling i næringslivet. Stemningen er forventningsfull og spent.

– Dette er et rom full av ledere. Virkelig de beste av de beste. Det er tøft av dem å ta denne utfordringen på strak arm, sier Sven Fossum, kommunikasjonsdirektør i ManpowerGroup.

Viktig for «AS Norge»

Leder for en dag feirer 20-årsjubileum i år. ManpowerGroup har samarbeidet med Ungt Entreprenørskap om arrangementet i 15 av dem. Fossum mener samarbeidet er noe av det viktigste ManpowerGroup gjør.

– Det er hyggelig å samle alle her i kveld for å sette tonen for morgendagen. Vi er veldig opptatt av Ungt Entreprenørskap. Å lære unge å lære og være nysgjerrige er viktig for AS Norge. Det er en investering i fremtiden. Det er også en arena som skaper en forbindelse mellom generasjonene. Læringen mellom ungdommen og topplederne går nemlig begge veier, sier Fossum.

Victor Møgster Grindheim fra Bergen var glad for muligheten til å treffe de andre skyggene i forkant av Leder for en dag.

– Dette er en veldig fin arena for å bli kjent med likesinnede. Det har blitt sagt mye klokt, og jeg har fått muligheten til å møte mange interessante folk. Vi lytter til hverandre og deler erfaringer. Det er veldig inspirerende. Jeg lærer utrolig mye, sier Grindheim.

Målte læringsvillighet

Mellom introduksjons- og innføringsforedrag, pizzaspising og Kahoot, fikk ungdommene testet et av ManpowerGroups testverktøy: LQ-testen – eller Learning quotient test. Testen måler evnen til å utvikle seg og tilpasse seg nye situasjoner og utfordringer i arbeidslivet. Fossum håper testen var en vekker for flere av dem.

– Arbeidslivet blir bare mer og mer dynamisk. Fremtidens arbeidsgivere kommer til å se etter læringsvillighet som en ferdighet når de søker nye arbeidstakere. Det vil si evnen til å snu seg. Mange av de unge menneskene i dette rommet kommer til å få jobber som ikke finnes ennå og de kommer til å ha flere karrierer i løpet av livet. Jeg håper denne øvelsen har bevisstgjort noen av dem. Testen forteller dem nemlig noe om hvordan de lærer. Den sier også noe om hvilke svakheter de har som de bør være oppmerksomme på videre, sier Fossum.

Flere av lederskyggene kjente seg igjen i resultatene. Blant dem var Silje Bøhmer Langset fra Drammen og Thea Alveid fra Nøtterøy.

– Jeg kjente meg veldig igjen i resultatene mine. Alle burde ta en slik test for å lære mer om seg selv, sier Langset, som skulle skygge BI-rektor Inge Jan Henjesand.

– LQ-testen var veldig morsom. Det var litt rart at den klarte å kartlegge personligheten min ut fra noen enkle spørsmål, for jeg kjente meg veldig igjen. Det var fint at den også påpekte noen av svakhetene mine, at jeg kanskje kan være litt for selvstendig og kjøre mitt eget løp. Det tok jeg til meg. Det er fint å vite hvilke svakheter jeg har, for da kan jeg jobbe med de, sier Alveid, som skal skygge Tor Olav Mørseth i Digital Norway.

Vil du ta LQ-testen selv? Du finner den her