Gründer og daglig leder i Oslo Business Forum, Christoffer Omberg, som selv deltok på Leder for en dag i 2011.

Norges største ledertalenter møttes hos ManpowerGroup

En sosial entreprenør på 19 år og 28-åringen som fikk Barack Obama til Hellerudsletta. Begge var til stede da ManpowerGroup samlet 27 gründerspirer fra hele Norge til årets utgave av Leder for en dag.

ManpowerGroup har samarbeidet med Ungt Entreprenørskap om Leder for en dag de siste 16 årene. Onsdag 17. oktober inviterte ManpowerGroup de forventningsfulle deltakerne i årets utgave til faglig input dagen før dagen.

Gründer og daglig leder i Oslo Business Forum, Christoffer Omberg, fortalte de unge ledertalentene om sine erfaringer. Hans lederkarriere tok en uventet vending da manageren til Sir Alex Ferguson plutselig ringte 25-åringen i januar 2016 med tilbud om å booke den legendariske Manchester United-treneren til et eksklusivt foredrag. Siden har ferden fortsatt. Høsten 2018 har 2 ansatte vokst til 12. I september booket de Barack Obama til Hellerudsletta.

– Hver eneste dag gjennom tre år har vi gjort feil. Likevel klarte vi å skape en kultur der det er lov til å prøve og feile. Jeg pleier å si at jeg ikke angrer på at vi satset alt på dette prosjektet, men jeg hadde neppe gjort det igjen. Det har vært en tøff reise og det må dere være forberedt på.

Under Ombergs foredrag var det helt stille i ManpowerGroups lokaler. De unge ledertalentene sugde til seg alle erfaringene fra en som stod i deres sko bare noen år tidligere.

– I 2011 ledet jeg ungdomsbedriften Termo Energy, og var skyggen til administrerende direktør i ASKO Norge, Runar Hollevik. Jeg fikk en unik innsikt i hverdagen til en toppleder. Samtidig tok jeg med meg en enorm inspirasjon.

Store forventninger

19 år gamle Shad Hussein fra Oslo var blant de unge lederne som var invitert til Leder for en dag. Sammen med tre kompiser startet han Cafe B04 på Stovner for et drøyt år siden. Konseptet er en kafe som samtidig tilbyr sosialtjenester til ungdom som har havnet på feil side av loven eller bare trenger et sted og møtes.

– Det har vært en helt syk reise. Kafeen trekker ungdommen inn, samtidig som vi blant annet tilbyr leksehjelp og ledelseskurs. Vi er blitt innlemmet i Forandringshuset på Grønland og håper å ekspandere til fire norske byer innen kort tid, sier han og fortsetter:

– 90 prosent av Ungt Entreprenørskap handlet om å utvikle bedriften i praksis. Det har vært det mest lærerike året i livet mitt og har åpnet en rekke dører for fremtiden.

På Leder for en dag fulgte Hussein Morten Borge i Ferd. Han er et stort forbilde for 19-åringen, som kunne suge til seg erfaring fra en som er beskrevet som ett av landets største ledertalenter.

– Han er jo den perfekte fyren å følge. Jeg håper han kan fungere som en mentor for meg. Vi gjør feil hver eneste dag, så det var veldig inspirerende å følge en som virkelig har lykkes.

– Vær nysgjerrig

Konsernsjef Maalfrid Brath er klar på at den forventningsfulle forsamlingen vil få unike erfaringer gjennom å skygge noen av næringslivets dyktigste mennesker.

– Å forstå både teori og praksis vil være en nøkkel for å lykkes i fremtidens arbeidsliv. Norge trenger kompetansen disse talentene tilegner seg gjennom egne ungdomsbedrifter og innsikt i en toppleders hverdag. Det er stor etterspørsel etter innovatører, og det er grunnen til at vi i ManpowerGroup har støttet prosjektet gjennom så mange år, sier Brath, som også er styreleder i Ungt Entreprenørskap.

Braths beste tips til de unge lederne er nysgjerrighet.

– Arbeidsmarkedet er i konstant endring. Du kan velge å stille spørsmål eller bli værende på samme plass. Jeg anbefaler dere alle å være nysgjerrige og lærevillige. Den mentaliteten har åpnet mange muligheter for meg i løpet av min karriere.