Foto: iStockPhoto

Slik blir du mer respektert på jobben (del 1)

Anseelse og respekt er viktige valutaer på en arbeidsplass. Det påvirker våre sosiale relasjoner og kan være avgjørende når lederne dine vurderer deg, enten det er til en oppgave, et prosjekt, en forfremmelse eller en lønnsjustering. Derfor kan din anseelse være avgjørende for karriereutviklingen din.

Mange forbinder det å sette seg i respekt med å være lite hyggelig. Det behøver ikke være tilfellet. Du kan bli likt og respektert samtidig. Vi har noen tommelfingerregler som kan gjøre arbeidshverdagen din bedre og samtidig hjelpe deg å høste anerkjennelse og respekt på jobben.

1. Gjør jobben din godt

Den enkleste måten å sette seg i respekt på? Gjør jobben din – og gjør den godt! Det vil automatisk skape inntrykk av at du er dyktig, og faglig dyktighet er alltid høyt respektert både blant kollegaene og lederne dine.

2. Vær punktlig og lever til avtalt tid

Det sier seg selv, men vær pålitelig! Hold løftene du gir og følg opp forpliktelsene du påtar deg. Vær punktlig til møter og lever arbeidet ditt til avtalt tid. Om noe skulle skje som gjør at du ikke kan levere, si fra i god tid og vær tydelig på når du kan levere. Det gjør deg til en kollega man kan stole på.

3. Kle deg riktig

Kle deg litt penere enn det som er forventet av deg – en ren, pen og velholdt fasade går ikke upåaktet hen. Men ikke kle deg opp såpass mye at du ikke passer inn i bedriftskulturen. Har selskapet ditt en casual kleskode? Dropp joggebuksa, men også dressen.

4. Behandle alle med respekt

For å respekt må du gi respekt – ikke bare til de som er over deg i systemet. Det er veldig gjennomsiktig om du smiler og spøker med sjefene, men overser resepsjonisten eller vikaren. Da får du fort rykte på deg for å være en smisker heller enn et realt og godt menneske. Sikt mot det siste.

5. Lær av menneskene rundt deg

Jobb tett med, og lær av, andre som er kjent for å gjøre en god jobb i bedriften din. Ikke bare de som har en høyere stilling enn deg, men hvem som helst som gjør en god jobb.

Dypdykk: Slik kommuniserer du bedre med kollegaene dine

6. Knytt folk sammen

Kjenner du noen utenfor selskapet som kan hjelpe en kollega med et problem de står overfor? Kanskje har du en venn som kan være en potensiell kunde, eller du kjenner noen som kan hjelpe selskapet ditt på en annen måte? Sett dem i kontakt med hverandre! Et godt nettverk har stor verdi, spesielt hvis du er villig til å dele det for å hjelpe andre.

7. Inviter folk med
Hvis du får en invitasjon til noe gøy, eller har planer om å gå ut etter jobb en dag, inviter med deg en kollega som du tror kan like det. Kollegaen din vil bli begeistret for at du tenkt på hen, og dere får sjansen til å bli bedre kjent.

8. Bruk “jeg” mindre
Folk har en tendens til å bruke ordet «jeg» for ofte. Spesielt når de kommuniserer med noen de anser som mektigere enn dem. For eksempel: «jeg mener», «jeg tror», «jeg føler». Det kan vise svakhet. Vær bevisst på bruken din av «jeg», og folk du snakker med vil oppfatte deg som sikrere uten å vite hvorfor.

Dypdykk: Slik blir du bedre til å samarbeide

9. Be andre om hjelp

Mange tror at det å spørre om hjelp er et tegn på at du ikke vet hva du gjør, og at det kan føre til mindre anseelse og respekt. Tvert imot kan det virke i din favør! Å be om hjelp viser personen du spør at du respekterer hens mening. Det viser at du vil være effektiv og ikke kaste bort tiden din på å prøve (og feile) selv. Det viser også at du bryr deg om arbeidet ditt og din egen faglige vekst nok til å innrømme når du ikke vet noe, og heller prøve å lære av det.

10. Hjelp en kollega

Har du litt ledig tid? Spør sjefen din eller en annen kollega om det er noe du kan gjøre for å hjelpe dem. De vil sette pris på at du avlaster dem, og initiativet ditt vil ikke gå ubemerket hen.

Vi har flere tips som kan forbedre arbeidshverdagen din, samtidig som du høster anseelse og respekt, så få med deg del 2!

Vil du vite mer? Les flere tips til jobbsøking- og intervjuprosessen på arbeidsom.no

Kilde: The Muse